Anlama Gücünün Geliştirilmesi

  • Konbuyu başlatan yusufi
  • Başlangıç tarihi

Konu hakkında bilgilendirme

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Kişisel Gelişim Yazıları kategorisinde yusufi tarafından oluşturulan Anlama Gücünün Geliştirilmesi başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 8,438 kez görüntülenmiş, 6 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Kişisel Gelişim Yazıları
Konu Başlığı Anlama Gücünün Geliştirilmesi
Konbuyu başlatan yusufi
Başlangıç tarihi
Cevaplar
Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan Kristal
Y

yusufi

Kullanıcı
24 Eki 2007
En iyi cevaplar
0
0
Anlama Gucunun Gelistirilmesi
Ogrenmek, anlamak demektir. Anlama gucunun gelistirilmesi icin konunun
dikkatle okunmasi, ogrenilenlerin eski bilgiler ile benzerlik ve
bagintisinin kurulmasi, orneklere dikkat edilmesi, okunulan konunun ana
fikrinin ortaya cikarilmasi hususlari uzerinde durulmasi gerekir. Not :
Asagidaki basliklar ayrica sayfanin yaninda kutu icinde yer alsin Butun,
Parca-Butun Yontemi A. Inceleme, B. Sorular olusturma, C. Okuma, D.
Hatirlama ve ozetleme, E. Tekrarlama. Butun, Parca-Butun Yontemi A.
Inceleme, B. Sorular olusturma, C. Okuma, D. Hatirlama ve ozetleme, E.
Tekrarlama.

A. Inceleme:
Bir kitabin veya yazinin incelenmesi o kitap hakkinda genel bir bilgi
sahibi olmak demektir. Bu da kitabin adinin, yazarinin, basildigi yilin,
kapagindaki tanitici yazilarin onsozu ile icindekilerin ve ana
basliklarin genel olarak gozden gecirilmesi ile mumkun olur. Eger
kitabin devamindan yararlanilmak isteniyor ise o zaman daha ayrintili
bir inceleme yapilmalidir.
B. Sorular olusturma:
Her kitabi veya yaziyi bir takim sorulara cevap bulmak icin okumak
gerekir. Bu nedenle okumaya gecmeden once, yapilan incelemeden de
yararlanilarak soz konusu kaynaktan cevaplan bulunabilecek sorular
belirlenmelidir. Bu sorular okuyucuyu daha dikkatli okumaya yoneltecektir.
C. Okuma:
Bir ders kitabini ya da dusundurucu bir eseri okurken beyin guclerini
konuya yoneltmek gerekir. Okudugunu anlamadaki basari iyi ve hizli
okuyabilmeye baglidir. Okuma sirasinda nicin, nasil, nerede, ne zaman,
kim gibi sorular okuyanin kafasinda merak uyandirmalidir. Ozelden genele
dogru gitmede kitabin her bolumunun ve sonucta tumunun ana dusuncesini
bulmak gerekir. Ele alinan konunun veya yazinin en az iki defa okunmasi
anlamanin on sartidir.
Ilk okumada kitap ya da yazidaki ana ve yan dusunceleri tespit etmek
gerekir. Bu sirada not cikarma ve satirlarin altini cizme gibi islemler
yapilmamalidir. Ikinci okumada ise; ana ve yan dusunceler kesin olarak
belirlenmeli ve satir altlan cizilmelidir.
a. Iyi okumak: Butun parca-butun yontemindeki calismalari yerine
getirmek iyi okumak demektir.
b. Hizli okumak: Iyi ve etkili okuma deyince, okudugunu anlamak ve hizli
okumak akla gelir. Ancak hizli okumayi engelleyen faktorler vardir.
1. Kavrama uzakliginin ve kesintilerinin kisa olusu; bazi kisiler bir
yaziyi okurken bir veya daha cok kelimeyi kavrayabilirken bazilari tum
satiri kavrayabilmektedir. Buna kavrama uzakligi denir.
2. Sik sik geriye donus; kavrama uzakligi ne kadar uzak olursa geriye
donusler o oranda cogalir ve zaman kaybina neden olur.
3. Sessiz okuma aliskanliginin kazanilmis olmasidir.
Okuma hizinin gelistirilmesi icin; gozlerin kusursuz olmasi ya da goz
kusurlarinin giderilmis olmasi, sozcuk dagarcigini zenginlestirmek, cok
okumak, sozluk ve ansiklopedi gibi kaynak kitaplardan yararlanmayi
aliskanlik haline getirmek, yeni, yabanci ve teknik sozcukleri not etmek
ve bunlari gunluk konusmalarda ve yazilarda kullanmaya calismak gereklidir.
Okumayi gelistirmede on sart iyi ve surekli okuma aliskanligi edinmek,
gunde en az 15-20 dakikalik bir zamani okumaya ayirmaktir. Okumayi daha
iyiye goturmek icin okuldaki Turkce ve Edebiyat ogretmenleri ile
isbirligi yapilabilir.
D. Hatirlama-Ozetleme:
Okuduklarini yeniden gozden gecirmeyen hatirlamaya calismayanlar,
ogrendiklerinin yarisini kitabi biraktiktan bir sure sonra
unutmaktadirlar. Bu nedenle ogrendiklerimizi unutmamak icin duzenli bir
caba gostermek zorundayiz.
Gozden gecirme ve hatirlama calismalarinizi parca parca yurutmelisiniz.
Her baslik altindaki parcayi dikkatle okuduktan sonra durunuz,
okuduklarinizi hatirlamaya calisiniz. Eger zamaniniz sinirli ise konunun
ana cizgilerini belirlemekle yetinebilirsiniz.
Okudugunuz yere bakmadan o parcayi basari ile ozetleyebilirseniz o
parcayi anlamissiniz demektir.
Ozetleme: Bu konuda dikkat edilmesi gereken en onemli nokta okunulan
yazinin ozunu yakalamak ve bunu okunan yaziya bakmadan kendi
sozcukleriniz ile olusturacaginiz cumleler ile okunakli ve kisaca
yazabilmektir.
En kolay ozetleme paragraf paragraf yapilan ozetlemedir. Ikincisi
paragraf kumelerinin ozetlenmesidir. Ucuncusu bolumlerin ozetlenmesidir.
En son asama ise yazinin tumunun ozetlenmesidir.
Ozet cikarirken yazidaki plani bozmamaya, yazinin amacini yitirmemeye,
ana dusuncesini ve onu destekleyen yardimci dusunceleri belirtmeye ve
yazidaki anlami korumaya calisilmalidir.
E. Tekrarlama:
Bu asamada, okuyup ogrendiklerinizin dogru olup olmadigini denetlemis ve
dogru olanlari pekistirmis olacaksiniz. Dogrulama amaci ile yapacaginiz
ilk is, okudugunuz kitap ya da yazinin genel yapisini incelemektir.
Ikinci isiniz kitap ya da yazi ile ilgili olarak olusturdugunuz
sorularin tumunu cevaplayip, cevaplayamadiginizi yoklamaktir.
Cevaplanmasi gereken yeni sorular ortaya cikmissa, onlari da cevaplamis
olmalisiniz. Ucuncu isiniz ise kitap ya da yaziyi yeniden okumak ve
notlarimizdaki eksiklikleri tamamlamaktir.
Not alma:
a. Ogretmenin anlattiklarindan ozellikle ders kitabinda bulunmayan
aciklamanin,
b. Bir konferanscinin anlamli bulunan dusuncelerinin,
c. Okunan kitap ya da yazida ilginc bulunan dusuncelerin,
d. Bir gezide ilginizi ceken ozelliklerin,
e. Herhangi bir anda akla gelen ilginc goruslerin kisa sozlerle
yazilmasi, not alma olarak tanimlanabilir.
Yararlari:
a. Konuyu kisaltarak not tuttugunuz icin ifade yeteneginiz gelisir.
b. Ogrenilenler zamanla unutulsa bile bu konu ile ilgili notlari
okumakla konuyu hemen hatirlarsiniz.
c. Not tutma aninda dikkat devamli olarak bir toplandigindan bilgi ve
fikirler kolayca zihninize yerlesir.
d. Tertip ve duzenleme yeteneklerinizi arttirir. e. Sizi surekli olarak
etkin, uyanik ve gelismeye acik tutar.
Not almada dikkat edilecek noktalar:
1. Not almaya baslarken tarih koyunuz.
2. Not tutarken belli bir plana gore hareket edilmelidir. Plan ve
taslak, notlarin duzenli olarak yazilmasina yardim eder. Bir konuyu
bolum ve kisimlara ayirarak not aliniz.
3. Notlar kisa ve ozlu fikirleri kapsamalidir.
4. Notlar kendi ifadelerinizle yazilmalidir.
5. Notlari yazarken duzenli ve okunakli bir ifade kullanilmalidir.

alıntı...
 
G

GulsahToptas

Kullanıcı
17 May 2006
En iyi cevaplar
0
0
İstanbul
gulsaht.blogcu.com
öncelikle paylaşım için teşekkürler.
Bu yzıyı okuyunca aklıma daha gittiğim kişisel gelişim seminerinde öğrendiğimiz bazı bilgilerle eşleşti.

Örneğin; anlayarak hızlı okumayla ilgili olarak Oğuz hocamızın dediği şey şuydu; biz gözlerimizle okurken beynimizin tümü algıladığı için kelimeleri tek tek değilde cümle olarak bakarak okursak daha hızlı ve anlayark okuyacağımı belirtmişti. Bir kaç denemeden sonra anladık ki doğruydu.
Ayrıca anlayarak okumada okuduğumuz mekan,ışık ve oda daki havanın da önemli olduğuydu.

:)
 
S

su perisi

Kullanıcı
4 Ocak 2007
En iyi cevaplar
0
0
a. Iyi okumak: Butun parca-butun yontemindeki calismalari yerine
getirmek iyi okumak demektir.

Kelimeleri tek tek degilde,bütün olarak görmek gerekir...

b. Hizli okumak: Iyi ve etkili okuma deyince, okudugunu anlamak ve hizli
okumak akla gelir. Ancak hizli okumayi engelleyen faktorler vardir.
Okuma alışkanlıgı kazanıldıktan sonra nasıl hızlı okunur,ve okurkende nasıl  anlanır, diye egitim almak şart.... ben bu güne kadar yavaş oku,anlayarak okunması gerektigini,hızlı okumada anlamanın zor oldugu fikri ile ne kadarda yanlış bir fikir içinde kaldıgımı ve onca zamanımı boşa geçtigini,hızlı okuyarak ve anlayarak okuma tekniklerini ögrenince,daha iyi anladım nerde hata yaptıgımı:(

1. Kavrama uzakliginin ve kesintilerinin kisa olusu; bazi kisiler bir
yaziyi okurken bir veya daha cok kelimeyi kavrayabilirken bazilari tum
satiri kavrayabilmektedir. Buna kavrama uzakligi denir.
Kavrama uzaklılıgını geçen ay gittigim,hızlı okuma kursunda ögrendim.. ne kadar da hata yapıyormuşum kitap okurken. :(

2. Sik sik geriye donus; kavrama uzakligi ne kadar uzak olursa geriye
donusler o oranda cogalir ve zaman kaybina neden olur.
Pasif okuma denir,en büyük yaptıgımız hatalardan...ama artık hata yapmadan okuyabiliyorum,çünkü hatalarımdan ders almasını bilirim.. ;)

3. Sessiz okuma aliskanliginin kazanilmis olmasidir.
Sadece gözlerle okuma,dilimiz bile kıpırdamadan,çokda zevkli imiş,sesli pek okumamış olsamda,agzımın içinden çıkan sesleri bazen duyuyor ve bu kitap okuma hızımıda düşmesine sebeb veriyordu..




Paylaşımın için teşekkürler.. :)
 
S

su perisi

Kullanıcı
4 Ocak 2007
En iyi cevaplar
0
0
GulsahToptas' Alıntı:
öncelikle paylaşım için teşekkürler.
Bu yzıyı okuyunca aklıma daha gittiğim kişisel gelişim seminerinde öğrendiğimiz bazı bilgilerle eşleşti.

Örneğin; anlayarak hızlı okumayla ilgili olarak Oğuz hocamızın dediği şey şuydu; biz gözlerimizle okurken beynimizin tümü algıladığı için kelimeleri tek tek değilde cümle olarak bakarak okursak daha hızlı ve anlayark okuyacağımı belirtmişti. Bir kaç denemeden sonra anladık ki doğruydu.
Ayrıca anlayarak okumada okuduğumuz mekan,ışık ve oda daki havanın da önemli olduğuydu.

:)
gülşahcım,bende bir ay önceki katıldıgım hızlı ve etkin okuma kursunda.kurstan bir çıkıyorduk:) gözlerimiz  :eek: aynen bu vaziyette.egsersizlerden sonra :) özellikle,eskiden 1  saatte okuduktan sonra  agrıyan gözlerim,şimdi 20 dkya düştü:) yazıların ortalarına baakrak,yada alt köşelerine bakmaktan,kelimeleri tek tek degil,bütün halde görmekten,sayfayı s şeklinde kıvrım gibi okumaktan,bazen de alt satırlar geçişte z şeklini kullanmaktan,parçayı okurken nerde ana fikri görebilmeyi,yada sorunun cevabını tüm parargafı okumadan bulabilmeyi ögrendim.çokda mutluyum şimdi ve eskiden çok yaptıgım geriye dönüşlü pasif okumayıda yapmıyorum.. okuma hızımıda 180 kelimeden 320 ye çıkardım:) ama daha hızlı okumak istemiyorum,gözlerim de hal kalmıyor hıslı geçişlerde
 
 
Ö

ölüdeniz

Ayrıca anlayarak okumada okuduğumuz mekan,ışık ve oda daki havanın da önemli olduğuydu.
Bugün bir şey daha öğrenmenin mutluluğunu yaşıyorum.teşekkürler Gülşah

Yusufi ve su perisi sizlere teşekkür ederim güzel bilgiler için
 
K

Kristal

Bir kitabin veya yazinin incelenmesi o kitap hakkinda genel bir bilgi
sahibi olmak demektir. Bu da kitabin adinin, yazarinin, basildigi yilin,
kapagindaki tanitici yazilarin onsozu ile icindekilerin ve ana
basliklarin genel olarak gozden gecirilmesi ile mumkun olur.
Genelde kitap önsözleri okunmadan geçilir,yazarın amacının,nasıl ve neden yazıldığının kısa bir özetidir aslında.
Es geçmemeli.

Teşekkürler  :)
 
Üst