Codex
Özgür Şahin
Site Kurucusu
İşte beyin avcılarının (head hunter), yani şirketlere üst düzey yönetici bulan danışmanların böyle zor bir işleri var. Biz biraz daha ayrıntıya indik. İşte beyin avcılarının nasıl çalıştıkları, ya da başka bir deyişle, tepe yöneticileri nasıl transfer ettiklerinin ayrıntıları.
BEYİN AVCISI KİME DENİR Üst düzey yönetici bulma işine "head hunting", bu kişileri bulan kişilere "head hunter" deniyor. Terim Türkçe’ye "beyin avcısı" ya da "kafa avcısı" olarak tercüme ediliyor. Ancak bu noktada bir anlam eksikliği ortaya çıkıyor çünkü terimin orijinalindeki "head" yani baş kelimesi, "head of finance", "head of marketing" gibi, şirketteki bir fonksiyonun başındaki kişiyi ifade ediyor.
NEDEN GEREKLİDİR Şirketlerin çoğu yöneticilerini kendi içinden yetiştirmeye gayret ediyor. Ancak bazen şirketin hızlı büyümesi, taze kana ihtiyaç duyulması ya da şirketin yeni kurulması gibi durumlarda dışarıdan transfere gerek olabiliyor. Bu durumda ilk başvurulan yöntem, tanıdıklara sormak oluyor. Diğer yöntem ise, işi üst düzey yönetici bulmak olan beyin avcılarının kapısını çalmak. Boyden Türkiye Başkanı Özlem Ergün, boş yönetici koltuklarını beyin avcısı şirketler aracılığıyla dolduran şirketlerin yüzde 6 ile 10 arasında olduğunu tahmin ettiğini söylüyor. Amrop Int. Türkiye Kurucu Ortağı Yeşim Toduk Akiş’in tahmini yüzde 5. Rakamlar düşük ama sektör gelişiyor. Antal International Network Ülke Müdürü Göknur Gezer Akman, 2007 yılında dünyada beyin avcılarına verilmiş üst düzey pozisyonların yüzde 27 arttığını belirtiyor. Heidrick&Struggles Türkiye Yönetici Ortağı Ayşegül Aydın’ın verdiği bilgiye göre ise 2007’de beyin avcılarının aldıkları ücret yüzde 24.8 arttı.
BİR YÖNETİCİ NASIL BULUNUR Şirketlere göre değişmekle birlikte, süreç 2-6 ay içerisinde tamamlanıyor. İlk adım, aranan kişinin yetkinliklerinin, bir anlamda "ideal adayın" tanımlanması oluyor. Ardından ön araştırma başlıyor. Bu aşamada sadece ülke içine değil, yurtdışında çalışan Türk yöneticilere de bakılıyor. Tüm kaynaklar kullanılarak oluşturulan uzun liste değerlendirildikten sonra, öne çıkan adaylar görüşmeye çağırılıyor. Danışman şirketin yetkililerinin adaylarla yaptıkları mülakatların ve referans kontrollerinin sonucunda, 3-5 kişilik kısa liste oluşturuluyor. Bu adayların müşteriyle yaptığı görüşmeler sonucunda birlikte çalışılacak kişi belirleniyor.
ADAY BANKALARI NASIL GÜNCEL TUTULUR Her beyin avcısı şirketin, potansiyel adaylardan oluşan birer CV bankası var. Bu bankaların taze CV’lerle beslenmesi için, danışmanlar aktif çalışıyor. Basın haberlerini takip etmek, konferans ve kongrelere katılmak, sektörel araştırmalar yapmak, ticari ateşeliklerle irtibatı sıcak tutmak en sık kullandıkları kanallar. Bazılarının, kaynak kişileri de var. Örneğin Amrop Int.’dan Yeşim Toduk Akiş, "2 bin kadar tepe yönetici bize sürekli bilgiler vererek, doğru yöneticileri tanımamıza elçilik ediyor" diyor. Heidrick&Struggles Türkiye Yönetici Ortağı Ayşegül Aydın, kullandıkları farklı bir yöntemi şöyle anlatıyor: "Müşterimizin ihtiyacı olan sektörde en başarılı şirketleri listeler, aradığımız rolde görev yapan kişileri tespit eder ve bu kişiler hakkında gizli ön araştırma yaparız. Sonuca göre kişiyi arayıp aramamaya karar veririz."
DEĞERLENDİRME SÜRECİNDE TEST UYGULANIR MI Söz konusu tepe yöneticilik pozisyonları ve üst kademelerde görev yapan kişiler olduğundan, işveren-aracı-aday üçgenindeki dengeler de farklı. Mesela giriş ve orta seviyeler için yapılan kişilik değerlendirme testleri vb., burada pek uygulanmıyor. Boyden Türkiye Başkanı Özlem Ergün, "Açıkçası orada, ainesi iştir kişinin, lafa bakılmaz. Yönetici çalışma hayatında izler bırakarak ilerlemiştir zaten, CV’sinde bunları da görürsünüz" diyor.
ADAYLARIN DİRENÇ GÖSTERDİĞİ OLUR MU Adaylar çoğunlukla rüştünü ispatlamış üst düzey yöneticiler olduklarından, akla gelen sorulardan biri, görüşmelerin sayısının artması gibi durumlarda direnç gösterip göstermedikleri. SpenglerFox’tan Leyla Spencer, "Bu kişiler çok yoğun ve iş tempoları yüklü kişiler olduklarından genellikle görüşme taleplerimiz karşısında vakitsizlikten istemsizce bir direnç gösterebiliyorlar ancak onları sürece dahil olmaya ikna etmek de bizim işimiz" diyor. Antal International Network’ten Göknur Gezer Akman ise, üst düzey profesyonellerin gerek kendileri, gerekse tavsiye edebilecekleri başka kişiler için onlarla konuşmayı bir fırsat olarak değerlendirdiklerini söylüyor. Heidrick&Struggles’tan Ayşegül Aydın, adayların zamanını rica etme konusunda asla zorluk yaşamadıklarını söylüyor ancak ekliyor: "Sadece bazen işi başka bir aday kazandığında üzülüp, alınganlık gösterebilenlerle karşılaşıyoruz."
ADAY TEKLİFİ DEĞERLENDİRİRKEN NELERİ DİKKATE ALIR Adaylar teklifleri değerlendirirken, en fazla şu kriterleri göz önüne alıyorlar: Şirketin itibarı ve sektördeki konumu, sektörün potansiyeli, pozisyonun sorumluluk ve yetki alanının genişliği, yönetecekleri işin cirosal büyüklüğü, yönetecekleri ekibin kalitesi ve büyüklüğü. Ücret ve yan haklar genellikle en sonda yer alıyor çünkü ilk saydıklarımız mevcutsa, tatmin edici bir ücret de zaten kendiliğinden geliyor.
BEYİN AVCISI NE KADAR ÜCRET ALIR Alınan hizmet bedeli, yerleştirilen adayın yıllık brüt ücretinin 1/4’ü ve 1/3’ü arasında değişiyor.
GARANTİ SÜRESİ NE KADARDIR Bir tepe yöneticinin, yerleştirildiği pozisyonda ne kadar uzun kaldığı, beyin avcılarının başarı kriterlerinin başında geliyor. Ancak uzun vadeli olmayan eşleştirmeler yaptıkları da oluyor. Çoğu, yerleştirdiği aday için garanti süresi uyguluyor. Bu süre Boyden, Amrop Int. ve SpenglerFox’ta 6 ile 12 ay arasında değişiyor, Antal ise 3 aylık garanti veriyor. Heidrick&Struggles, garanti uygulamasını bir yıl önce global olarak kaldırmış.
BEYİN AVCISININ, MÜŞTERİSİ OLAN ŞİRKETTEN BİRİNİ TRANSFER ETMEME SÜRESİ NEDİR En önemli ilkelerden biri, müşteri şirketin çalışanlarını transfer etmemek. Kimi şirketle 1, kimisi 2 yıla kadar, kimisi sözleşmesi sürdüğü sürece, kimisi de müşterisiyle mutabık kaldığı süre boyunca bu kurala uymayı taahhüt ediyor.
ETİK KURALLAR NELERDİR Temel kural, iki taraflı gizlilik. Müşterilerilerin izin verdiği kadar bilgi adaylarla paylaşılıyor. Aynı şekide adayların bilgileri de, pozisyonla ilgileniyorlarsa müşteriye açıklanıyor. Bunun için mesela Amrop, yeni tanıştığı adaylarla gizlilik sözleşmesi imzalıyor. Dikkat edilmesi gereken bir konu da, adayı sessizce bulmak. Antal’dan Göknur Gezer Akman, "Çok hızlı hareket edip, yeterli sayıda ve kesinlikle doğru adaylara ulaşarak minimum iletişim yapıyoruz. Böylece sektörel bir haber yayılmasını da engellemiş oluyoruz" diyor. Boyden’den Özlem Ergün, "Bazen, daha önce görüştüğümüz bir adaya, müdürüyle birlikte başka bir kokteylde rastlayabiliyorum. Bu gibi durumlarda hassas davranıyor, ben de tanımamazlıktan geliyorum. Çünkü o kişi iş aradığını eşine bile söylememiş olabilir" diyor.
KÖTÜ BEYİN AVCISI NASIL ANLAŞILIR Beyin avcılarının düşmeleri muhtemel hatalardan biri, tekrar tekrar aynı kişileri pazarlamaları. Boyden’den Özlem Ergün bunu, "Bazı danışmanlık şirketlerinin jokerleri vardır, ellerinden tutarlar bir oraya bir buraya götürürler" sözleriyle ifade ediyor. Heidrick&Struggles’dan Ayşegül Aydın ise, "Bazı şirketlerde, beyin avcısının iyi tanıdığı ve artık dostu olmuş adaylar farklı müşterilerin önüne temcit pilavı gibi çıkarılır" diyor.
NE GİBİ İLGİNÇ DURUMLARLA KARŞILAŞABİLİR Boyden’den Özlem Ergün anlatıyor: "Aday görüşmelerimiz şehir dışında genellikle otellerde oluyor. Danışmanlarımız adayları arayıp sizinle tanışmak istiyorum, şuraya gelir misiniz, diyor. Bir seferinde yapacağım bir görüşmeye, aday eşi ve çocuğuyla birlikte geldi. Ailece veya eşiyle görüşmeye gelen birkaç adayla karşılaştım."
Nasıl transfer oldular Çetin Çakmakçı Boğaziçi Üniversitesi İşletme mezunu olan Çetin Çakmakçı, 1984’te iş hayatına adım attığı Pirelli’de 16 yıl çalıştı. 2000’de, "artık buradan demir almak zamanı geldi" diye düşündüğü dönemde gelen teklif sonucunda iş değiştirdi. O dönem mali krizde olan Ferroli’ye genel müdür olarak geçti. "Doğalgaz sektöründeki ciddi potansiyeli düşündüm. Şirketin içinde bulunduğu kötü durumla mücadele edecek olmak da beni cezbetti. İtalya’ya gittim, patronlarla görüştüm. O görüşme sırasında heyecanlandım tabii. Sonuçta anlaştık. Yeni işe başlayacağım ilk gün, gelip beni evden aldılar. Ofisi ilk o zaman gördüm. Bostancı’da bir apartmanın 3-4 katı kiralanmıştı. Salaksın, dedim, hiç ofis görmeden iş kabul edilir mi. Bir yıl sonra taşındık. Şimdi 12-13 kat artmış ciromuzla son derece bahtiyar ilerliyoruz."
Ümran Beba Robert Kolej, Boğaziçi Endüstri Mühendisliği lisans ve Boğaziçi İşletme yüksek lisans mezunu. Temmuz 2004’ten bu yana PepsiCo’nun Türkiye, Lübnan, Ürdün, Suriye ve Irak’taki içecek ve yiyecek operasyonlarını yöneten Beba, PepsiCo’ya 1994’te, pazarlama direktörü olarak girdi. Colgate Palmolive’de pazarlama direktörlüğü yaptığı dönemde gelen transfer teklifini, daha eğlenceli olabilecek ürün kategorilerinde çalışma imkanı sunduğu için kabul etmiş. Peki Beba, daha sonra ne kadar sıklıkla teklif almış? "Belli dönemlerde, özellikle direktör seviyesindeyken tekliflerin yoğunluğu artıyor. Ama genel müdür olduktan ve uzun süre aynı şirkette çalıştıktan sonra bulunduğunuz yerle o kadar iç içe oluyorsunuz ki, herkes o artık oradan ayrılmaz, diyor. Bir de ben şimdi 5 ülkeden sorumluyum, bana Türkiye’de genel müdürlük teklif edilmesi çok anlamlı olmuyor."
Çetin Uygun 9 Eylül Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü lisans, İstanbul Üniversitesi Uluslararası Ticaret yüksek lisans mezunu. 1993’te, Apple’ın Türkiye distribütörü Bilkom’da çalıştığı sırada gelen teklifle, Microsoft’a geçti. Satış müdürü olarak başladığı Microsoft’ta Ortadoğu ve Afrika Bölgesi’nde 13 yıl boyunca birçok farklı görevde bulundu. Microsoft’a geçişini şöyle anlatıyor: "İş değiştirmeyi düşünüyordum. Uygun bir iş varsa ilgilenebileceğimi Özlem Ergün’e söylemiştim. Microsoft’un kuruluş aşamasında uygun bir pozisyon olabileceğini söylediler. Bir sabah Swissotel’de kahvaltı ederken iş teklif edildi." Ağustos 2006’da CA’ya genel müdür olarak transfer olan Uygun, son görevine geldikten sonraki birkaç ay içinde çok ciddi iki teklif daha almış. "Herhalde, Çetin Microsoft’tan ayrıldı, artık kapılar açıldı, dediler. Ama ben buraya bir fark yaratmaya geldim, diye düşündüm ve başka bir yere gitmeyi doğru bulmadım."
BEYİN AVCISI KİME DENİR Üst düzey yönetici bulma işine "head hunting", bu kişileri bulan kişilere "head hunter" deniyor. Terim Türkçe’ye "beyin avcısı" ya da "kafa avcısı" olarak tercüme ediliyor. Ancak bu noktada bir anlam eksikliği ortaya çıkıyor çünkü terimin orijinalindeki "head" yani baş kelimesi, "head of finance", "head of marketing" gibi, şirketteki bir fonksiyonun başındaki kişiyi ifade ediyor.
NEDEN GEREKLİDİR Şirketlerin çoğu yöneticilerini kendi içinden yetiştirmeye gayret ediyor. Ancak bazen şirketin hızlı büyümesi, taze kana ihtiyaç duyulması ya da şirketin yeni kurulması gibi durumlarda dışarıdan transfere gerek olabiliyor. Bu durumda ilk başvurulan yöntem, tanıdıklara sormak oluyor. Diğer yöntem ise, işi üst düzey yönetici bulmak olan beyin avcılarının kapısını çalmak. Boyden Türkiye Başkanı Özlem Ergün, boş yönetici koltuklarını beyin avcısı şirketler aracılığıyla dolduran şirketlerin yüzde 6 ile 10 arasında olduğunu tahmin ettiğini söylüyor. Amrop Int. Türkiye Kurucu Ortağı Yeşim Toduk Akiş’in tahmini yüzde 5. Rakamlar düşük ama sektör gelişiyor. Antal International Network Ülke Müdürü Göknur Gezer Akman, 2007 yılında dünyada beyin avcılarına verilmiş üst düzey pozisyonların yüzde 27 arttığını belirtiyor. Heidrick&Struggles Türkiye Yönetici Ortağı Ayşegül Aydın’ın verdiği bilgiye göre ise 2007’de beyin avcılarının aldıkları ücret yüzde 24.8 arttı.
BİR YÖNETİCİ NASIL BULUNUR Şirketlere göre değişmekle birlikte, süreç 2-6 ay içerisinde tamamlanıyor. İlk adım, aranan kişinin yetkinliklerinin, bir anlamda "ideal adayın" tanımlanması oluyor. Ardından ön araştırma başlıyor. Bu aşamada sadece ülke içine değil, yurtdışında çalışan Türk yöneticilere de bakılıyor. Tüm kaynaklar kullanılarak oluşturulan uzun liste değerlendirildikten sonra, öne çıkan adaylar görüşmeye çağırılıyor. Danışman şirketin yetkililerinin adaylarla yaptıkları mülakatların ve referans kontrollerinin sonucunda, 3-5 kişilik kısa liste oluşturuluyor. Bu adayların müşteriyle yaptığı görüşmeler sonucunda birlikte çalışılacak kişi belirleniyor.
ADAY BANKALARI NASIL GÜNCEL TUTULUR Her beyin avcısı şirketin, potansiyel adaylardan oluşan birer CV bankası var. Bu bankaların taze CV’lerle beslenmesi için, danışmanlar aktif çalışıyor. Basın haberlerini takip etmek, konferans ve kongrelere katılmak, sektörel araştırmalar yapmak, ticari ateşeliklerle irtibatı sıcak tutmak en sık kullandıkları kanallar. Bazılarının, kaynak kişileri de var. Örneğin Amrop Int.’dan Yeşim Toduk Akiş, "2 bin kadar tepe yönetici bize sürekli bilgiler vererek, doğru yöneticileri tanımamıza elçilik ediyor" diyor. Heidrick&Struggles Türkiye Yönetici Ortağı Ayşegül Aydın, kullandıkları farklı bir yöntemi şöyle anlatıyor: "Müşterimizin ihtiyacı olan sektörde en başarılı şirketleri listeler, aradığımız rolde görev yapan kişileri tespit eder ve bu kişiler hakkında gizli ön araştırma yaparız. Sonuca göre kişiyi arayıp aramamaya karar veririz."
DEĞERLENDİRME SÜRECİNDE TEST UYGULANIR MI Söz konusu tepe yöneticilik pozisyonları ve üst kademelerde görev yapan kişiler olduğundan, işveren-aracı-aday üçgenindeki dengeler de farklı. Mesela giriş ve orta seviyeler için yapılan kişilik değerlendirme testleri vb., burada pek uygulanmıyor. Boyden Türkiye Başkanı Özlem Ergün, "Açıkçası orada, ainesi iştir kişinin, lafa bakılmaz. Yönetici çalışma hayatında izler bırakarak ilerlemiştir zaten, CV’sinde bunları da görürsünüz" diyor.
ADAYLARIN DİRENÇ GÖSTERDİĞİ OLUR MU Adaylar çoğunlukla rüştünü ispatlamış üst düzey yöneticiler olduklarından, akla gelen sorulardan biri, görüşmelerin sayısının artması gibi durumlarda direnç gösterip göstermedikleri. SpenglerFox’tan Leyla Spencer, "Bu kişiler çok yoğun ve iş tempoları yüklü kişiler olduklarından genellikle görüşme taleplerimiz karşısında vakitsizlikten istemsizce bir direnç gösterebiliyorlar ancak onları sürece dahil olmaya ikna etmek de bizim işimiz" diyor. Antal International Network’ten Göknur Gezer Akman ise, üst düzey profesyonellerin gerek kendileri, gerekse tavsiye edebilecekleri başka kişiler için onlarla konuşmayı bir fırsat olarak değerlendirdiklerini söylüyor. Heidrick&Struggles’tan Ayşegül Aydın, adayların zamanını rica etme konusunda asla zorluk yaşamadıklarını söylüyor ancak ekliyor: "Sadece bazen işi başka bir aday kazandığında üzülüp, alınganlık gösterebilenlerle karşılaşıyoruz."
ADAY TEKLİFİ DEĞERLENDİRİRKEN NELERİ DİKKATE ALIR Adaylar teklifleri değerlendirirken, en fazla şu kriterleri göz önüne alıyorlar: Şirketin itibarı ve sektördeki konumu, sektörün potansiyeli, pozisyonun sorumluluk ve yetki alanının genişliği, yönetecekleri işin cirosal büyüklüğü, yönetecekleri ekibin kalitesi ve büyüklüğü. Ücret ve yan haklar genellikle en sonda yer alıyor çünkü ilk saydıklarımız mevcutsa, tatmin edici bir ücret de zaten kendiliğinden geliyor.
BEYİN AVCISI NE KADAR ÜCRET ALIR Alınan hizmet bedeli, yerleştirilen adayın yıllık brüt ücretinin 1/4’ü ve 1/3’ü arasında değişiyor.
GARANTİ SÜRESİ NE KADARDIR Bir tepe yöneticinin, yerleştirildiği pozisyonda ne kadar uzun kaldığı, beyin avcılarının başarı kriterlerinin başında geliyor. Ancak uzun vadeli olmayan eşleştirmeler yaptıkları da oluyor. Çoğu, yerleştirdiği aday için garanti süresi uyguluyor. Bu süre Boyden, Amrop Int. ve SpenglerFox’ta 6 ile 12 ay arasında değişiyor, Antal ise 3 aylık garanti veriyor. Heidrick&Struggles, garanti uygulamasını bir yıl önce global olarak kaldırmış.
BEYİN AVCISININ, MÜŞTERİSİ OLAN ŞİRKETTEN BİRİNİ TRANSFER ETMEME SÜRESİ NEDİR En önemli ilkelerden biri, müşteri şirketin çalışanlarını transfer etmemek. Kimi şirketle 1, kimisi 2 yıla kadar, kimisi sözleşmesi sürdüğü sürece, kimisi de müşterisiyle mutabık kaldığı süre boyunca bu kurala uymayı taahhüt ediyor.
ETİK KURALLAR NELERDİR Temel kural, iki taraflı gizlilik. Müşterilerilerin izin verdiği kadar bilgi adaylarla paylaşılıyor. Aynı şekide adayların bilgileri de, pozisyonla ilgileniyorlarsa müşteriye açıklanıyor. Bunun için mesela Amrop, yeni tanıştığı adaylarla gizlilik sözleşmesi imzalıyor. Dikkat edilmesi gereken bir konu da, adayı sessizce bulmak. Antal’dan Göknur Gezer Akman, "Çok hızlı hareket edip, yeterli sayıda ve kesinlikle doğru adaylara ulaşarak minimum iletişim yapıyoruz. Böylece sektörel bir haber yayılmasını da engellemiş oluyoruz" diyor. Boyden’den Özlem Ergün, "Bazen, daha önce görüştüğümüz bir adaya, müdürüyle birlikte başka bir kokteylde rastlayabiliyorum. Bu gibi durumlarda hassas davranıyor, ben de tanımamazlıktan geliyorum. Çünkü o kişi iş aradığını eşine bile söylememiş olabilir" diyor.
KÖTÜ BEYİN AVCISI NASIL ANLAŞILIR Beyin avcılarının düşmeleri muhtemel hatalardan biri, tekrar tekrar aynı kişileri pazarlamaları. Boyden’den Özlem Ergün bunu, "Bazı danışmanlık şirketlerinin jokerleri vardır, ellerinden tutarlar bir oraya bir buraya götürürler" sözleriyle ifade ediyor. Heidrick&Struggles’dan Ayşegül Aydın ise, "Bazı şirketlerde, beyin avcısının iyi tanıdığı ve artık dostu olmuş adaylar farklı müşterilerin önüne temcit pilavı gibi çıkarılır" diyor.
NE GİBİ İLGİNÇ DURUMLARLA KARŞILAŞABİLİR Boyden’den Özlem Ergün anlatıyor: "Aday görüşmelerimiz şehir dışında genellikle otellerde oluyor. Danışmanlarımız adayları arayıp sizinle tanışmak istiyorum, şuraya gelir misiniz, diyor. Bir seferinde yapacağım bir görüşmeye, aday eşi ve çocuğuyla birlikte geldi. Ailece veya eşiyle görüşmeye gelen birkaç adayla karşılaştım."
Nasıl transfer oldular Çetin Çakmakçı Boğaziçi Üniversitesi İşletme mezunu olan Çetin Çakmakçı, 1984’te iş hayatına adım attığı Pirelli’de 16 yıl çalıştı. 2000’de, "artık buradan demir almak zamanı geldi" diye düşündüğü dönemde gelen teklif sonucunda iş değiştirdi. O dönem mali krizde olan Ferroli’ye genel müdür olarak geçti. "Doğalgaz sektöründeki ciddi potansiyeli düşündüm. Şirketin içinde bulunduğu kötü durumla mücadele edecek olmak da beni cezbetti. İtalya’ya gittim, patronlarla görüştüm. O görüşme sırasında heyecanlandım tabii. Sonuçta anlaştık. Yeni işe başlayacağım ilk gün, gelip beni evden aldılar. Ofisi ilk o zaman gördüm. Bostancı’da bir apartmanın 3-4 katı kiralanmıştı. Salaksın, dedim, hiç ofis görmeden iş kabul edilir mi. Bir yıl sonra taşındık. Şimdi 12-13 kat artmış ciromuzla son derece bahtiyar ilerliyoruz."
Ümran Beba Robert Kolej, Boğaziçi Endüstri Mühendisliği lisans ve Boğaziçi İşletme yüksek lisans mezunu. Temmuz 2004’ten bu yana PepsiCo’nun Türkiye, Lübnan, Ürdün, Suriye ve Irak’taki içecek ve yiyecek operasyonlarını yöneten Beba, PepsiCo’ya 1994’te, pazarlama direktörü olarak girdi. Colgate Palmolive’de pazarlama direktörlüğü yaptığı dönemde gelen transfer teklifini, daha eğlenceli olabilecek ürün kategorilerinde çalışma imkanı sunduğu için kabul etmiş. Peki Beba, daha sonra ne kadar sıklıkla teklif almış? "Belli dönemlerde, özellikle direktör seviyesindeyken tekliflerin yoğunluğu artıyor. Ama genel müdür olduktan ve uzun süre aynı şirkette çalıştıktan sonra bulunduğunuz yerle o kadar iç içe oluyorsunuz ki, herkes o artık oradan ayrılmaz, diyor. Bir de ben şimdi 5 ülkeden sorumluyum, bana Türkiye’de genel müdürlük teklif edilmesi çok anlamlı olmuyor."
Çetin Uygun 9 Eylül Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü lisans, İstanbul Üniversitesi Uluslararası Ticaret yüksek lisans mezunu. 1993’te, Apple’ın Türkiye distribütörü Bilkom’da çalıştığı sırada gelen teklifle, Microsoft’a geçti. Satış müdürü olarak başladığı Microsoft’ta Ortadoğu ve Afrika Bölgesi’nde 13 yıl boyunca birçok farklı görevde bulundu. Microsoft’a geçişini şöyle anlatıyor: "İş değiştirmeyi düşünüyordum. Uygun bir iş varsa ilgilenebileceğimi Özlem Ergün’e söylemiştim. Microsoft’un kuruluş aşamasında uygun bir pozisyon olabileceğini söylediler. Bir sabah Swissotel’de kahvaltı ederken iş teklif edildi." Ağustos 2006’da CA’ya genel müdür olarak transfer olan Uygun, son görevine geldikten sonraki birkaç ay içinde çok ciddi iki teklif daha almış. "Herhalde, Çetin Microsoft’tan ayrıldı, artık kapılar açıldı, dediler. Ama ben buraya bir fark yaratmaya geldim, diye düşündüm ve başka bir yere gitmeyi doğru bulmadım."
Kaynak : Hürriyet İK
Yazan : Gaye Güzelay