Codex
Özgür Şahin
Site Kurucusu
Tekstil krize, MOL ile savaş açtı
Merterli işadamlarının kurduğu Merter Markalar Birliği, açacakları MOL Mağazaları ile bir yılda üç bin kişiye istihdam yaratmaya hazırlanıyor. Aralık ayında İstanbul'da açılacak ilk mağazada stilistler satış yapacak, ürünler psikolojik açıdan incelenecek.
340 üretici ve 78 hazır giyimcinin bir araya gelerek oluşturduğu Merter Markalar Birliği (MMB), yurtiçi ve yurtdışında açacakları ve "MOL" adı verdikleri mağazalarla hem krizi tekstil için fırsata dönüştürecek hem de binlerce kişiye istihdam sağlayacak bir oluşuma imza atmaya hazırlanıyor. İlk mağazayı aralık ayında İstanbul Kurtköy'de açacak olan birlik, 2009 yılı sonuna kadar Türkiye'deki mağaza sayısını 18'e çıkartarak üç bin kişiye iş imkanı yaratmayı hedefliyor. "Tekstil sektörü batıyor" söylemine dur demek isteyen çocuk giyim markası Wenice Kids'in CEO'su Oktay Özdemir'in önderliğinde başlatılan proje, ilk etapta Merter, Laleli ve Osmanbey'de üretim yapan orta ve küçük ölçekli tekstil firmalarını bir araya getirdi. Bugün birliğin çalışmaları tüm Türkiye'den binlerce tekstil üreticisi tarafından takip ediliyor. Ancak MMB'ye üye olmak için tüm üretim sürecinin Türkiye'de yürütülüyor olması en önemli koşul. Aralık ayında açacakları İstanbul Kurtköy'deki ilk mağazada 130 kişiye istihdam yaratacak olan MMB'nin genel koordinatörü Özdemir, birliğe üye tüm markaların ortak üretim, verimlilik ve insan kaynakları stratejisiyle hareket ettiğini söyledi. "Avrupa'daki insan kaynakları sistemlerini Türkiye'de uygulamanız ve birebir verim almanız çok zor. Batıda verimliliği artırmak için çalışana eğitim vermeniz yeterli. Ama burada sosyal hayattaki eksiklikleri gidermeden herhangi bir çalışanınızdan verim ve yüksek motivasyon beklemeniz hata" diyen Özdemir, MMB'ye üye firmaların Türkiye'ye özgü insan kaynakları stratejileri geliştirdiği bilgisini veriyor.
Ustabaşı mühendisler geliyor
Çalışanların yalnızca kendi sorunlarıyla değil, aileleriyle de ilgilenmek bu stratejinin ilk ve en önemli koşulu. Kurulan "Benim Ailem" departmanı, çalışanların tüm aile fertlerinin her türlü sorunuyla ilgileniyor. Departmanın çalışmaları arasında, hastanelerle özel anlaşmalar, çalışanlara ve ailelerine psikolojik destek, okuma yazma kursları ve tiyatro, konser gibi etkinliklere ücretsiz katılma fırsatı gibi çalışmalar yer alıyor. Örneğin uzun saatler mesaiye kalan çalışanın evine 'teşekkür ve destek' mahiyetinde çiçek gönderiliyor. "Problem çözme masası" ise yine çalışanların sorunlarıyla ilgilenen bir diğer departman. Sistemde gerek iş gerekse de özel hayatında yaşadığı herhangi bir sorun için çözüm masasını arayan çalışana 24 saat içinde geri dönülüyor ve konu, uzman bir kişinin çözümüne bırakılıyor. Sektörün bir diğer sorunu olan ara eleman konusunda da adımlar atan MMB, mühendislik mezunlarına usta-mühendis olma fırsatı sağlayacak. Bir tekstil atölyesinde "usta" pozisyonunda çalışmayı kabul edecek yeni mezun mühendisler, yaz aylarında meslek liselerinin atölyelerinde eğitimden geçirilecek ve eğitimin ardından birliğe üye firmalarda çalışma imkanı bulacak. 2009 Nisan ayında kurulacak MMB İnsan Kaynakları Akademisi'nde ise yalnızca yurtiçindeki firmalar için değil, merkezi yurtdışında bulunan global markalar için de eleman yetiştirilecek. MMB ayrıca ev hanımlarını eğiterek üretime yöneltecek. İlk aşamada Yedikuleli ev hanımlarını eğitimden geçiren MMB, Çin'den gelen düğmelerin yarı fiyatına düğme ürettirmeyi başardı. İstanbul'daki ilk mağazaya 1.5 milyon dolar yatırım yaptıklarını belirten Özdemir, MOL Mağazaları projesinde satış anlamında daha önce uygulanmamış pazarlama teknikleri kullanacaklarını belirtiyor. Örneğin mağazalarda yalnızca satış danışmanları değil, stilistler de çalışacak. Mağazalara kurulan sağlık test odalarında müşteriler, denemek istedikleri ürünlerin sağlığa uygun olup olmadıklarını kontrol edebilecek. Psikolog denetiminden geçecek olan ürünler, insan psikolojisine zarar verecek renk ya da desene sahip olmadığı takdirde satışa çıkabilecek. MOL Mağazaları'ndan alınan tüm ürünler için her yıl sezon sonunda ücretsiz kuru temizleme hizmeti de sağlanan avantajlardan biri. Ancak uygulanacak ilginç pazarlama tekniklerinden belki de en ilginci, gece yarısı indirimleri. Yalnızca yılın belirli günlerinde uygulanacak bu yöntemde, gece yarısı açılacak olan MOL Mağazaları'nda, yüzde 90 indirimle ürünler satılacak. İlk defa sadece el ile yapılmış ürünlerin de mağazalar da satışa sunulacağını belirten Özdemir, bu ürünlerin dikişlerinin dahi elle yapılacağını, bu yöntemle de ev içi üretimi teşvik etmeyi amaçladıklarını söyledi. Birliğin İstanbul'dan sonraki mağaza açmayı hedeflediği yerler ise İsviçre, Almanya, Finlandiya ve Körfez ülkeleri olarak sıralanıyor. Özdemir, 2009 sonuna kadar yurtiçi ve yurtdışında 56 mağaza açmayı ve 2009 sonunda 3 milyar dolar ciro hedeflediklerini belirtti.
Merterli işadamlarının kurduğu Merter Markalar Birliği, açacakları MOL Mağazaları ile bir yılda üç bin kişiye istihdam yaratmaya hazırlanıyor. Aralık ayında İstanbul'da açılacak ilk mağazada stilistler satış yapacak, ürünler psikolojik açıdan incelenecek.
340 üretici ve 78 hazır giyimcinin bir araya gelerek oluşturduğu Merter Markalar Birliği (MMB), yurtiçi ve yurtdışında açacakları ve "MOL" adı verdikleri mağazalarla hem krizi tekstil için fırsata dönüştürecek hem de binlerce kişiye istihdam sağlayacak bir oluşuma imza atmaya hazırlanıyor. İlk mağazayı aralık ayında İstanbul Kurtköy'de açacak olan birlik, 2009 yılı sonuna kadar Türkiye'deki mağaza sayısını 18'e çıkartarak üç bin kişiye iş imkanı yaratmayı hedefliyor. "Tekstil sektörü batıyor" söylemine dur demek isteyen çocuk giyim markası Wenice Kids'in CEO'su Oktay Özdemir'in önderliğinde başlatılan proje, ilk etapta Merter, Laleli ve Osmanbey'de üretim yapan orta ve küçük ölçekli tekstil firmalarını bir araya getirdi. Bugün birliğin çalışmaları tüm Türkiye'den binlerce tekstil üreticisi tarafından takip ediliyor. Ancak MMB'ye üye olmak için tüm üretim sürecinin Türkiye'de yürütülüyor olması en önemli koşul. Aralık ayında açacakları İstanbul Kurtköy'deki ilk mağazada 130 kişiye istihdam yaratacak olan MMB'nin genel koordinatörü Özdemir, birliğe üye tüm markaların ortak üretim, verimlilik ve insan kaynakları stratejisiyle hareket ettiğini söyledi. "Avrupa'daki insan kaynakları sistemlerini Türkiye'de uygulamanız ve birebir verim almanız çok zor. Batıda verimliliği artırmak için çalışana eğitim vermeniz yeterli. Ama burada sosyal hayattaki eksiklikleri gidermeden herhangi bir çalışanınızdan verim ve yüksek motivasyon beklemeniz hata" diyen Özdemir, MMB'ye üye firmaların Türkiye'ye özgü insan kaynakları stratejileri geliştirdiği bilgisini veriyor.
Ustabaşı mühendisler geliyor
Çalışanların yalnızca kendi sorunlarıyla değil, aileleriyle de ilgilenmek bu stratejinin ilk ve en önemli koşulu. Kurulan "Benim Ailem" departmanı, çalışanların tüm aile fertlerinin her türlü sorunuyla ilgileniyor. Departmanın çalışmaları arasında, hastanelerle özel anlaşmalar, çalışanlara ve ailelerine psikolojik destek, okuma yazma kursları ve tiyatro, konser gibi etkinliklere ücretsiz katılma fırsatı gibi çalışmalar yer alıyor. Örneğin uzun saatler mesaiye kalan çalışanın evine 'teşekkür ve destek' mahiyetinde çiçek gönderiliyor. "Problem çözme masası" ise yine çalışanların sorunlarıyla ilgilenen bir diğer departman. Sistemde gerek iş gerekse de özel hayatında yaşadığı herhangi bir sorun için çözüm masasını arayan çalışana 24 saat içinde geri dönülüyor ve konu, uzman bir kişinin çözümüne bırakılıyor. Sektörün bir diğer sorunu olan ara eleman konusunda da adımlar atan MMB, mühendislik mezunlarına usta-mühendis olma fırsatı sağlayacak. Bir tekstil atölyesinde "usta" pozisyonunda çalışmayı kabul edecek yeni mezun mühendisler, yaz aylarında meslek liselerinin atölyelerinde eğitimden geçirilecek ve eğitimin ardından birliğe üye firmalarda çalışma imkanı bulacak. 2009 Nisan ayında kurulacak MMB İnsan Kaynakları Akademisi'nde ise yalnızca yurtiçindeki firmalar için değil, merkezi yurtdışında bulunan global markalar için de eleman yetiştirilecek. MMB ayrıca ev hanımlarını eğiterek üretime yöneltecek. İlk aşamada Yedikuleli ev hanımlarını eğitimden geçiren MMB, Çin'den gelen düğmelerin yarı fiyatına düğme ürettirmeyi başardı. İstanbul'daki ilk mağazaya 1.5 milyon dolar yatırım yaptıklarını belirten Özdemir, MOL Mağazaları projesinde satış anlamında daha önce uygulanmamış pazarlama teknikleri kullanacaklarını belirtiyor. Örneğin mağazalarda yalnızca satış danışmanları değil, stilistler de çalışacak. Mağazalara kurulan sağlık test odalarında müşteriler, denemek istedikleri ürünlerin sağlığa uygun olup olmadıklarını kontrol edebilecek. Psikolog denetiminden geçecek olan ürünler, insan psikolojisine zarar verecek renk ya da desene sahip olmadığı takdirde satışa çıkabilecek. MOL Mağazaları'ndan alınan tüm ürünler için her yıl sezon sonunda ücretsiz kuru temizleme hizmeti de sağlanan avantajlardan biri. Ancak uygulanacak ilginç pazarlama tekniklerinden belki de en ilginci, gece yarısı indirimleri. Yalnızca yılın belirli günlerinde uygulanacak bu yöntemde, gece yarısı açılacak olan MOL Mağazaları'nda, yüzde 90 indirimle ürünler satılacak. İlk defa sadece el ile yapılmış ürünlerin de mağazalar da satışa sunulacağını belirten Özdemir, bu ürünlerin dikişlerinin dahi elle yapılacağını, bu yöntemle de ev içi üretimi teşvik etmeyi amaçladıklarını söyledi. Birliğin İstanbul'dan sonraki mağaza açmayı hedeflediği yerler ise İsviçre, Almanya, Finlandiya ve Körfez ülkeleri olarak sıralanıyor. Özdemir, 2009 sonuna kadar yurtiçi ve yurtdışında 56 mağaza açmayı ve 2009 sonunda 3 milyar dolar ciro hedeflediklerini belirtti.
Onur UYSAL