Aptallığın;
1. Temel Yasası:
Her zaman ve kaçınılmaz olarak çevremizde dolaşan aptalların sayısını azımsarız.
2. Temel Yasası:
Belirli bir insanın aptal olma olasılığı aynı kişinin her hangi bir karakter özelliğinden bağımsızdır. Yani kadınlık, erkeklik, zenginlik, yoksuluk, kültür, ırk aptallıkla ilişki değildir. Her sosyal ve kültürel öbekte aptal sayısı aynıdır.
3. Temel Yasası:
İnsanlar dört temel gruba ayrılırlar:
Saflar,
Zekiler,
Haydutlar
Aptallar.
İnsanların büyük bir bölümü tutarlı davranmaz. Bazı durumlarda bir insan zekice haraket eder ve başka hallerde aynı insan pek safça davranır. Zeki bir insan bazen haydutça, bazen safça hareket edebilir. Kuralın tek önemli istisnası her türlü etkinlikte doğal olarak tam bir tutarlılık gösteren aptal insandır. Saf insan bir eylemde bulunup kendisine yarar sağlamadan ya da kendisi zarar görerek başkasına yarar sağlayan insandır. Bir kişi kendisine yarar diğerine zarar vermişse, bu yararı diğerinin zararı üzerinden elde etmişse haydutça davranmıştır. Zeki insanın eylemlerinde her iki taraf da yarar sağlar. Aptal bir insan, kendisine hiçbir yarar sağlamadan, hatta bazen zarara uğrayarak başka insan ya da insan topluluğuna zarar veren kişidir...
4. Temel Yasası:
Aptal olmayanlar her zaman aptalların zarar potensiyelini küçümser. Özellikle de aptal olmayanlar herhangi bir anda ve yerde, herhangi bir durumda, aptal insanlarla ilişki kurmanın veya onlarla biraraya gelmenin kaçınılmaz olarak pahalıya mal olan bir yanlışa yol açtığını sürekli unuturlar.
5. Temel Yasası:
Aptal insan varolan en tehlikeli insan türüdür. Aptal hayduttan daha tehlikelidir. Aptalın eylemleri mantık kurallarına uymadığı için şu sonuçlar artaya çıkar.
a) İnsan genellikle saldırının saşkınlığıyla kala kalır.
b) Saldırının bilincine varınca da insan mantıklı bir savunma yapamaz. Çünkü saldırının kendisi herhangi mantıklı bir yapıdan yoksundur.
6. Temel Yasası:
Zeki insan zeki olduğunu biliyordur. Haydut, haydut olduğunun bilincindedir. Safderun kendi saflık duygusu içinde üzücü bir şekilde boğulup kalmıştır. Bütün kişilerin aksine aptal, aptal olduğunu bilmez. Bu da onun yıkıcı eylemine daha büyük güç, etki ve üretkenlik kazandırmaya kuvvetle yardımcı olur.
Carlo Maria Cipolla
1. Temel Yasası:
Her zaman ve kaçınılmaz olarak çevremizde dolaşan aptalların sayısını azımsarız.
2. Temel Yasası:
Belirli bir insanın aptal olma olasılığı aynı kişinin her hangi bir karakter özelliğinden bağımsızdır. Yani kadınlık, erkeklik, zenginlik, yoksuluk, kültür, ırk aptallıkla ilişki değildir. Her sosyal ve kültürel öbekte aptal sayısı aynıdır.
3. Temel Yasası:
İnsanlar dört temel gruba ayrılırlar:
Saflar,
Zekiler,
Haydutlar
Aptallar.
İnsanların büyük bir bölümü tutarlı davranmaz. Bazı durumlarda bir insan zekice haraket eder ve başka hallerde aynı insan pek safça davranır. Zeki bir insan bazen haydutça, bazen safça hareket edebilir. Kuralın tek önemli istisnası her türlü etkinlikte doğal olarak tam bir tutarlılık gösteren aptal insandır. Saf insan bir eylemde bulunup kendisine yarar sağlamadan ya da kendisi zarar görerek başkasına yarar sağlayan insandır. Bir kişi kendisine yarar diğerine zarar vermişse, bu yararı diğerinin zararı üzerinden elde etmişse haydutça davranmıştır. Zeki insanın eylemlerinde her iki taraf da yarar sağlar. Aptal bir insan, kendisine hiçbir yarar sağlamadan, hatta bazen zarara uğrayarak başka insan ya da insan topluluğuna zarar veren kişidir...
4. Temel Yasası:
Aptal olmayanlar her zaman aptalların zarar potensiyelini küçümser. Özellikle de aptal olmayanlar herhangi bir anda ve yerde, herhangi bir durumda, aptal insanlarla ilişki kurmanın veya onlarla biraraya gelmenin kaçınılmaz olarak pahalıya mal olan bir yanlışa yol açtığını sürekli unuturlar.
5. Temel Yasası:
Aptal insan varolan en tehlikeli insan türüdür. Aptal hayduttan daha tehlikelidir. Aptalın eylemleri mantık kurallarına uymadığı için şu sonuçlar artaya çıkar.
a) İnsan genellikle saldırının saşkınlığıyla kala kalır.
b) Saldırının bilincine varınca da insan mantıklı bir savunma yapamaz. Çünkü saldırının kendisi herhangi mantıklı bir yapıdan yoksundur.
6. Temel Yasası:
Zeki insan zeki olduğunu biliyordur. Haydut, haydut olduğunun bilincindedir. Safderun kendi saflık duygusu içinde üzücü bir şekilde boğulup kalmıştır. Bütün kişilerin aksine aptal, aptal olduğunu bilmez. Bu da onun yıkıcı eylemine daha büyük güç, etki ve üretkenlik kazandırmaya kuvvetle yardımcı olur.
Carlo Maria Cipolla