G
Gozde
Kullanıcı
Yenilmiş ve harap edilmiş 1945 Japonya'sının enkazının içinde Masaru Ibuka Sony'i Tokyo'da kurduğunda, bombalanmış ve yakılıp yıkılmış eski bir mağazanın kalıntıları içinde terk edilmiş telefon santralı odasını kiraladı. Elinde kişisel birikimleri olan 1600 doları ve yedi çalışanı vardı. İlk önceleri ne olmalıydı? Nakit akışı mı oluşturmak gerekiyordu? Yapacağı işi belirlemesi mi? Ürünleri piyasaya sürmesi mi? Yeni müşteriler edinmesi mi?..
Sony "muhteşem fikir" ile başlamadı. Masaru Ibuka, Ağustos 1945'te şirketini kurduğunda, hiçbir özel ürün düşüncesi yoktu. Dahası, Ibuka ve ilk yedi çalışanı şirket kurulduktan sonra ne üreteceklerine karar vermek için bir beyin fırtınası yaptılar. Kuruluşundan kısa bir süre sonra şirkete katılan Akio Morita'ya göre küçük grup toplantıya oturdu… Ve haftalar boyu şirketin işlemesi için gerekli parayı kazanmak konusunda ne çeşit bir ürün yapılacağını şekillendirmeye çalıştılar. Tatlı fasulye ezme çorbasından, minyatür golf ekipmanları ve sürmeli hesap cetveline kadar uzanan…
Yapabilecekleri bir sürü ürün üzerine düşündüler. Bununla da kalmadı, Sony'nin ilk ürün teşebbüsü (basit bir pirinç pişirici) düzgün çalışmadı; ilk dikkat çekici ürünü olan bir teyp ise pazarda başarısız oldu.
Şirket ilk günlerinde basit fakat kolay satılan kumaş üzerine telle tutturulan vücut ısıtıcı keçeleri yaparak varlığını sürdürmeye devam etti. Yine de her gün yenilenen hayatta kalma mücadelesinin problemleri ile boğuşan bir girişimci olarak dikkate değer başka bir şeyler daha yaptı: Yeni kurulan şirketi için bir hedef belirledi. 7 Mayıs 1946'da Tokyo'ya taşınmasından yaklaşık 10 ay sonra, ancak şirketin kâra geçmesinden çok uzun zaman önce, şirket için Sony ruhu diye isimlendirdiği hedefini ortaya koydu.
Sony bir öncüdür ve asla başkalarının peşinden gitmek niyetinde değildir. İlerleme boyunca, Sony tüm dünyaya hizmet etmek istiyordu her zaman bilinmeyenin arayıcısı olacak… Her zaman insanın yeteneğine saygı duymak ve cesaretlendirmek Sony'nin ilkesi olacak… Ve her zaman bir insandaki en iyiyi ortaya çıkarmaya çalışacak. Bu Sony'nin yaşamsal gücüdür. Ve "Japon kültürü"nün yükselmesini sağlayan teknolojik yeniliklerin katıksız keyfini taşımak öz-hedefinin peşinden koşmaktan vazgeçmeyecektir.
1950'lerde Japon malı düşük kaliteli, değersiz ve ucuz anlamına gelmekteydi.
Sony'nin temel amacı sadece başarılı olmak değildi. Aynı zamanda Japon tüketim ürünlerinin düşük kaliteli olduğu fikrini değiştirme konusunda en bilinen şirket olmaktı hedefi.
Firma araştırma ve geliştirmeye çok önem veriyordu. 1993'te araştırma-geliştirmeye ayrılan yatırımın maliyeti 2 milyar doları bulmuştu. Firmanın yeni ürünler geliştirmesi sayesinde 1992'de Japonya'da halkın %80'inde video, %60'ında disk-çalar bulunuyordu.
Onlar ilk günden beri örnek olacak bir azimle, elektronik ve eğlence sektöründe birçok yeniliklere imza atıp başarılı pazarlama metoduyla SONY şirketini bir dünya devi yaptılar.
1945’te başlayan ve 50 yıl sonra milyar dolarlar kazanan dev bir dünya markası kurabileceğinize dair bir hedefiniz olabilir miydi? İBUKA ve MORİTA hayalleri ve hedefleri sayesinde başardılar.
Hiçbir hedef ne yakın ne de uzak… Hayal ettiğiniz, düşlediğiniz, olmasını dileğiniz, arzuyla beklediğiniz ve inandığınız hayatı siz de yaşayabilirsiniz.
Onlar hedeflerini gerçekleştirdi, siz de gerçekleştirebilirsiniz.
genç gelişim dergisi