Codex
Özgür Şahin
Site Kurucusu
1. Kendinizi oyalayacak bir şeyler bulduğunuzda, zaman daha hızlı akıp geçiyormuş gibi hissedersiniz. Özellikle asansörlerde neden ayna olduğunu hiç düşündünüz mü? İnsanlar aynada kendilerine bakmaktan hoşlanırlar ve böylelikle zaman daha hızlı geçiyormuş gibi gelir. Zihnimizi meşgul edecek bir uyaran olmadığında öylece hiçbir şey yapmadan zamanın geçmesini beklediğimizde sıkılmamızın nedeni budur.
2. İnsan, hemen başlamak ister. Bu yüzden herhangi bir restorana gittiğinizde hemen önünüze menü getirilir ya da doktora gittiğinizde muayene öncesi bekleme odasında formlar doldurulur.
3. Kaygı, endişe bekleme süresinin daha uzun algılanmasına yol açabilir. Eğer kuyrukta bekliyor ve o kuyruğun en yavaş ilerleyen kuyruk olduğunu düşünüyorsanız zaman sizin için çok yavaş geçer, ya da uçma korkunuza rağmen uçağa bindiyseniz kaygı seviyeniz yüksek olduğu için zamanın akışı çok yavaşlar.
4. Neyi beklediğimizi bilmiyorsak, zaman çok yavaş geçer. İnsanlara ne bekledikleri ve ne kadar bekleyecekleri söylenildiği durumlarda daha sakin olduklarını söyleyebiliriz. Örneğin bir doktor randevununuz var ve otuz beş dakika erken gittiniz, hiç endişelenmeden otuz beş dakika bekleyebilirsiniz fakat randevu saatiniz geçiyor ve size herhangi bir açıklama yapılmıyorsa daha ne kadar bekleyeceğinizi düşünerek endişelenmeye başlarsınız.
5. Beklememize neden olan sorunu bilmek önemlidir. Örneğin çok kötü bir hava varken söylediğimiz bir siparişi, havanın güzel olduğunda söylediğimiz siparişe göre daha sabırlı bekleriz. Beklememize neden olan sorunun ne olduğunu anlamadığımız durumlarda zamanın çok yavaş geçtiğini hissederiz.
6. Adil olmayan beklemeler eşit şartlarda olan beklemelere göre daha uzun sürer. İnsanlar herhangi bir şeyi beklerken eşit şartlar altında beklemek isterler. Herhangi bir şekilde başka bir kişi ya da bir grup adil olmayan bir öncelik kazanıyor ise bu durumdan dolayı sinirlenebilirsiniz. Örneğin metro istasyonunda bir sonraki metroya kimlerin nasıl bineceği belli değil, herhangi bir düzenleme ya da kural yok, bu düzensizlik ve telaş sizi olumsuz etkiler.
7. Hizmetin değeri ile alıcının bekleme ilişkisi doğru orantılıdır. Çok değer verdiğiniz ve sizin için önemli olan bir ürünü alırken çok da büyük anlamı olmayan bir ürün için beklediğinizden daha uzun bekleyebilirsiniz. Örneğin, bir satış temsilcisi ile konuşmak için bekleyeceğiniz süre bir sağlık problemi ile ilgili doktorunuz ile görüşebilmek için bekleyeceğiniz süreden çok daha az olur.
8. Yalnız beklemek, grup halinde beklemelere göre daha uzun sürer. İnsanlar bir şeyi beklerken ne kadar çok iletişime geçerse bekleme zamanını o kadar az hisseder.
2. İnsan, hemen başlamak ister. Bu yüzden herhangi bir restorana gittiğinizde hemen önünüze menü getirilir ya da doktora gittiğinizde muayene öncesi bekleme odasında formlar doldurulur.
3. Kaygı, endişe bekleme süresinin daha uzun algılanmasına yol açabilir. Eğer kuyrukta bekliyor ve o kuyruğun en yavaş ilerleyen kuyruk olduğunu düşünüyorsanız zaman sizin için çok yavaş geçer, ya da uçma korkunuza rağmen uçağa bindiyseniz kaygı seviyeniz yüksek olduğu için zamanın akışı çok yavaşlar.
4. Neyi beklediğimizi bilmiyorsak, zaman çok yavaş geçer. İnsanlara ne bekledikleri ve ne kadar bekleyecekleri söylenildiği durumlarda daha sakin olduklarını söyleyebiliriz. Örneğin bir doktor randevununuz var ve otuz beş dakika erken gittiniz, hiç endişelenmeden otuz beş dakika bekleyebilirsiniz fakat randevu saatiniz geçiyor ve size herhangi bir açıklama yapılmıyorsa daha ne kadar bekleyeceğinizi düşünerek endişelenmeye başlarsınız.
5. Beklememize neden olan sorunu bilmek önemlidir. Örneğin çok kötü bir hava varken söylediğimiz bir siparişi, havanın güzel olduğunda söylediğimiz siparişe göre daha sabırlı bekleriz. Beklememize neden olan sorunun ne olduğunu anlamadığımız durumlarda zamanın çok yavaş geçtiğini hissederiz.
6. Adil olmayan beklemeler eşit şartlarda olan beklemelere göre daha uzun sürer. İnsanlar herhangi bir şeyi beklerken eşit şartlar altında beklemek isterler. Herhangi bir şekilde başka bir kişi ya da bir grup adil olmayan bir öncelik kazanıyor ise bu durumdan dolayı sinirlenebilirsiniz. Örneğin metro istasyonunda bir sonraki metroya kimlerin nasıl bineceği belli değil, herhangi bir düzenleme ya da kural yok, bu düzensizlik ve telaş sizi olumsuz etkiler.
7. Hizmetin değeri ile alıcının bekleme ilişkisi doğru orantılıdır. Çok değer verdiğiniz ve sizin için önemli olan bir ürünü alırken çok da büyük anlamı olmayan bir ürün için beklediğinizden daha uzun bekleyebilirsiniz. Örneğin, bir satış temsilcisi ile konuşmak için bekleyeceğiniz süre bir sağlık problemi ile ilgili doktorunuz ile görüşebilmek için bekleyeceğiniz süreden çok daha az olur.
8. Yalnız beklemek, grup halinde beklemelere göre daha uzun sürer. İnsanlar bir şeyi beklerken ne kadar çok iletişime geçerse bekleme zamanını o kadar az hisseder.