Beyniniz yeterince esnek mi?

  • Konbuyu başlatan Codex
  • Başlangıç tarihi

Konu hakkında bilgilendirme

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Kişisel Gelişim Yazıları kategorisinde Codex tarafından oluşturulan Beyniniz yeterince esnek mi? başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 3,270 kez görüntülenmiş, 3 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Kişisel Gelişim Yazıları
Konu Başlığı Beyniniz yeterince esnek mi?
Konbuyu başlatan Codex
Başlangıç tarihi
Cevaplar
Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan itsmyturn
Codex

Codex

Özgür Şahin
Site Kurucusu
14 May 2006
En iyi cevaplar
0
48
Çanakkale
www.kendinigelistir.com
Profesyonel zekanın bileşenlerinden beyinsel esneklik, kısaca bilgiyi doğru şekilde algılamayı, eski davranış kalıpları üzerine yenilerini geliştirebilmeyi, yeni insanlarla çalışmaya yatkın olmayı ve gereğinde değişen koşullara uyum sağlayabilmeyi ifade ediyor. Prof. Dr. Hakan Yöney, kriz dönemlerinde beyinsel esnekliğin her zamankinden önemli olduğunu söylüyor. Prof. Dr. Yöney ile beyinsel esnekliğin önemini ve nasıl geliştirilebileceğini konuştuk.


Beyinsel esnekliği nasıl geliştirebiliriz?

Öncelikle herhangi bir yenilikle karşılaştığımızda prensip olarak "ben bunu yapamam, kullanamam, bana uymaz, vs." gibi negatif yaklaşımlardan uzak durmak gerekir. Bu yenilik ister bir yöntem ya da kişi, ister değişik bir teknoloji ya da şirkete yeni bir ortak olsun farketmez. Sürekli okumanın yanı sıra direkt insan ilişkileri de beynimizi besler. Ne kadar fazla kişi ile etkileşim içindeysek kararlarımız ve yaklaşımlarımız o kadar dengeli olur. Bazen bakış açımıza uymasa da farklı bir pencereden dünyaya bakan insanlarla deneyim paylaşarak tutum zenginliğimizi artırmalıyız. Bu arada aşırı esneklik, kararları sürekli değiştirmek veya değerleri olmamak da istenen bir durum değildir. Herşey gibi beyinsel esneklik de kararında olmalıdır.

Bunun için ne yapmalıyız?

1. Zihninizi daima canlı ve aktif tutun

2. Farklı alanlarda faaliyetler yapın, belli bir alana sıkışıp kalmayın; bir alanda çalışırken çözemediğiniz bir problemi başka bir alanda çalışırken çözebilirsiniz. Beyninize mola verin, örneğin spor gibi bir aktiviteyle beyninizi destekleyin.  

3. Yeterince uyuyun, dengeli beslenin, spor yapın yani beynin altyapısını sağlam tutun.

4. İşler yolunda gitmediğinde strateji değiştirmekten kaçınmayın.

5. Süreçlerinizi tek başınıza değil etkileşim içinde yürütün; yakın ve uzak mesafede farklı düzeylerde kişilerle etkileşim içinde olmak olaylara 360 derece bakabilmemizi sağlar.


İş dünyasında beyinsel esneklik kişiye neler kazandırır?

Planlı değişim ve yeniden yapılanma, şirket birleşmeleri ve satın almaların bu denli sık olduğu bir dönemde bir de planlı olmayan kriz süreçlerinin sık sık yaşanır olması beyinsel esnekliği her zamankinden önemli hale getirdi. Değişim dendiğinde, beynin esneklik fonksiyonu bir kurumda çalışan yöneticinin yöneleceği ilk araç olmalıdır. Böyle dönemlerde kendini izole eden ve bugüne kadarki profesyonel yaklaşımının kurumu ve kendisini koruyacağı fikrine sarılan yöneticiler, hem soğukkanlı çalışanlarını hem de hizmet verdiği sektördeki çözüm ortaklarını uçurumdan aşağı sürükler. Direksiyonu uygun şekilde, gerekli yöne doğru çevirebilme kapasitesi burada önem kazanır.


Beyinsel esnekliği nasıl ölçeriz? Kişi kendini nasıl belli eder?

Beyinsel esnekliğini geliştiremeyen ve duygusal tepkiler veren kişiyi algılamak yönetici açısından çok kolaydır. Bu kişiler üstleri kendilerini bir konuda uyardığında veya farklı yöntemde iş uygulaması talep ettiğinde durumu kişiselleştirerek olumsuz tepki verirler. Bilgisayara gömülmek, sigara molası vermek, bir sonraki diyalogu kısa ve sert yanıtlarla sona erdirmek gibi tutumlar gerçeği ele verir. Yönetici açısından bakarsak beyinsel esnekliği düşük yöneticiler, korkan çocuğun annesine sarılması gibi kendi ’-meli-malı’larına sarılır. Böyle bir yönetici kendini, uygulamaya konmak istenen yeni bir projenin neden uygun olmadığına dair çeşitli bürokratik engeller öne sürerek, ya da bu projeyi hayata geçirmenin şirket imajını zedeleyebileceğini iddia ederek belli eder.


Beyinsel esnekliği düşük olanlar nasıl çalışır?

Beyinsel esnekliğin az olduğu yerde katılık vardır. Böyle kişiler, olaylara "at gözlüğü" ile bakarlar, önceden çizilmiş rotanın dışına hiç çıkamazlar. Bu kişiler belli formattaki görevlerde başarılı olabilirler, ancak rutinin dışına çıkmak gerektiğinde onlarla çalışmak mümkün değildir.


Bu kriz ortamında kimler ayakta kalır?

Kriz süreci uyum kapasitemizi test etmek için bir fırsat olabilir. Çünkü daha önce kullandığımız enstrümanlar artık geçerli olmayabilirler. Durumu hemen kavrayarak gereken farklılaşmayı anında gerçekleştirebilenler kazanır. Tereddüt edenler, eski alışkanlıklardan vazgeçmekte yavaş kalanlar bir anda zor duruma düşebilirler. Burada ne kadar esnek olunursa olunsun yine de herşey istenildiği gibi gitmeyebilir, ancak esneklik zararı en aza indirecektir. Bunun için:


-Durumu veriler ışığında değerlendiriniz, varsayımda bulunmayınız

-Ortak akla en yakın senaryoları belirleyiniz

-Her durum için farklı bir başa çıkma stratejisi geliştiriniz

-Duruma uygun şekilde esneyiniz.


Burcu ÖZÇELİK / Hürriyet İK
 
E

ebruliyn

Kullanıcı
29 Nis 2008
En iyi cevaplar
0
0
Sürekli okumanın yanı sıra direkt insan ilişkileri de beynimizi besler. Ne kadar fazla kişi ile etkileşim içindeysek kararlarımız ve yaklaşımlarımız o kadar dengeli olur.
Bazen dengemi bozanlarda oluyor ama  kendimi daha iyi tanımama sebep oluyorlar,hatta düşünceleri bakış açımı değiştirebiliyor

Bu kişiler üstleri kendilerini bir konuda uyardığında veya farklı yöntemde iş uygulaması talep ettiğinde durumu kişiselleştirerek olumsuz tepki verirler.
Aslında yöneticilerde mobbing uygulamasa ,egosunu tatmin etmeye kalkmasa sorunlar kişiselleştirilmez,isterdim ki çoğu firmanın üst düzey yöneticileri,elemanları kişisel gelişim ve insan iletişimi konusunda seminerlere gönderilip eğitilsin
Toplum olarak eksiğiz ve kendimizi eğitmiyoruz,eğitilemiyoruz,kendimize vakit ayırmakta cimri davranıyoruz.

Duruma uygun şekilde esneyiniz.
Evet şirketler yeterince esniyor ve nasıl ayakta kalabiliriz stratejileri geliştiriyor
Gariptir ki en başta elemanları üzerinde esniyor.
servis+yemek+çay gibi sosyal hakları kaldırıyor ve ssk taban ücretten ödüyor,yine yükü çalışanın sırtından çıkarıyor


Teşekkürler...
 
I

itsmyturn

Kullanıcı
22 Haz 2009
En iyi cevaplar
0
0
İzmir
Zekâ seviyenizi bilmek için ne yaparsınız? IQ testini çözer sonucunda bulduğunuz rakamsal değeri benimsersiniz; ya da yükseltmek için biraz daha balık yağı içmeniz, boşta kalan zamanınızı bulmacalara adamanız gerekir. Peki EQ seviyeniz için?.. Aynı şekilde insan ilişkilerinizi gözden geçirir daha fazla empati kurmaya çalışmaz mısınız? Tüm bunların harmanlandığı ve de iş hayatınıza çeki düzen vermenizi sağlayacak başka bir “icattan” bahsetsek?.. Evet yanlış okumadınız şimdi iş yaşamındaki son numarayı açıklıyoruz! İster patron olun ister çalışan, kariyerinizde esas almanız gereken yeni bir kavram var: Profesyonel Zeka, yani PQ. Konuyu enine boyuna araştırıp ismini koyan kişi de, “Profesyonel Zekâ” adlı kitabın yazarı psikiyatr Prof. Hakan Yöney.

Peki nedir bu PQ? Ne işimize yarayacak? Hakan Yöney’in anlattığına göre; bireylerin profesyonel yaşamdaki başarıları, yaptıkları işe ilişkin bilgi ve becerileriyle ya da zekâ düzeyiyle her zaman doğru orantılı değil. Artık “profesyonel” tanımının yalnızca para kazanma amacından çıkıp toplum içinde size yer kazandırdığı bir dönemdeyiz. İşte belki de bu yüzden başarı oldukça önemli. Tam bu noktada PQ size diğer zekâ kavramlarında sözü edilen yetilerin başarıya dönüştürülmesinde yardımcı olacak.

Yeni Aktüel'in haberine göre, kısacası yapacağınız her iş için IQ’nuzun belli bir sınırın üstünde olmasına gerek yok. Burada Yöney’in “10 bileşen” adı altında topladığı etmenler devreye giriyor: Özyönetim, beyinsel esneklik, zihinsel durum, motivasyon, zihinselleştirme, farkındalık, inisiyatif, yaratıcı beyin, pozitif etkileşim, profesyonel ben.

Yöney bu etmenlerin hayatımıza olan yararını şöyle açıklıyor: “Amaç, bireyin ya da kuruluşun zorluklarla mücadele edip en iyiyi yapmaya çalışırken zaman zaman performans düşüklüğü gösterdiğinde; bunun nedenlerini bilmek.”

Yöney’e göre hepimiz farklı ölçüde bu bileşenlere sahibiz. Hepsini aynı oranda aynı yoğunlukta kullanmasak da ancak birarada kullanmayı öğrendiğimiz zaman başarılı bir profesyonel olabiliriz. Nasıl mı? Bu “10 bileşen”den beyinsel esnekliği ele alalım örneğin. Günümüzde profesyonel iş yaşamına dahil olup gelişime açık olmayan bir alan düşünülebilir mi? Yöney de “Modern çağda çalışma hayatındaki en önemli kriterlerden biri kendini geliştirmektir” diyor. İşte o yüzden beyinsel esneklik bir şekilde her insanın geliştirmesi gereken öğelerden. Ancak bu faktör bilgisayar programcılığında fazlaca rol oynarken bir yöneticide onun yerini zihinselleştirme alabiliyor. Sinirlerinize ve duygularınıza hakim olmanızı sağlayan “özyönetim” ise daha çok doktorlar ve öğretmenlerde giriyor devreye.

O yüzden sıkı durun, bu bileşenler sayesinde belki de doğru işi yapıp yapmadığınızı anlayacaksınız! Belki de “zihinsel durum”unuz yüzünden heyecanlanınca bildiklerinizi unutuyorsunuz. O zaman hayal ettiğiniz broker’lık işini bir daha düşünmenizde yarar var deriz!

PQ’nuzu yükseltmek için gerekli 10 bileşen

Önemli not: Bu bileşenler her insanda olan şeyler ancak geride planda olanı keşfetmek ya da baskın olanı normal seviyeye getirmek sizin elinizde!..

1. Öz yönetim

Öfke, hırs ve istekler, yani duygular gerektiğinde kontrol edilebilmeli. Ne de olsa bu profesyonel yaşamın ilk kuralı.

2. Beyinsel esneklik

Beyninizi aynı bir bilgisayar gibi düşünürseniz onu da sürekli güncellemeniz gerekiyor. Beynimizde nöroplastit denen yeni girdiyle sinir hücrelerini değişime uğratabiliyoruz. Tıpkı bir sporcunun yarışta değilken formda kalmak için çalışması gibi siz de iş dışındaki zamanlarda ilgi alanlarınıza ait şeyleri okumalı, zihninizi geliştirecek bulmacalar çözmelisiniz. Beyninizin yeni bilgiye alışır hale getirmeniz gerekir. Eğer bu şekilde beyninizin esnekliğini korumazsanız değişim zamanı geldiğinde beyin direnç gösteriyor.

3. Zihinsel durum

Çalışırken kendinizi birden çok uzaklarda bulur musunuz? İşte bu nedenle zihninizi kontrol altında tutmalısınız, yani dikkatinizi yoğunlaştırarak etkili performans için gerekli enerjiyi kendinize sağlamalısınız.

4. Motivasyon

Bazen ne kadar yetenekli, ne kadar dinlenmiş, ne kadar zihinsel olarak işe hazır olursanız olun yine de harekete geçemezsiniz. İşte bu motivasyonun gerekli olduğunun işaretidir. Burada iş biraz da yöneticiye düşüyor.

5. Zihinselleştirme

Yöney’e göre PQ bileşenlerinin en önemlisi. Bir başkasının ne yapacağını, düşünce ve duygusunu ya da isteklerini kestirebilmek için kurulan bu bir tür empati, aynı zamanda size iş yaşamında farklı kişilik yapılarını ve çalışma tarzlarını anlayabilme imkânı da veriyor.

6. Farkındalık

Siz kendinizin ne kadar farkındaysanız, etrafındakilerin ne istediği ya da sizde ne gördüğünü anlamanız da o kadar kolay olur. Ama farkında değilseniz özellikle olumsuz geri bildirim sizi rahatsız eder. Kendinizin ve diğerlerinin de sizi değerlendirmesine izin verin.

7. İnisiyatif

“Ben sadece işimi yapıyorum” demek yeterli değil. Yani karar vermek, seçim yapmak ve risk almak başarı getirir. Ayrıca hata da yapsanız tavrınız ve olgunluğunuz aldığınız sorumluluğun etkisini kat kat arttırır.

8. Yaratıcı beyin

Farklı açılardan düşünmeye çalışın. Belki de oturduğunuz masa için bile farklılaştırma yolunu tercih edebilmeniz sizin ne kadar yaratıcı olduğunuzu gösterir. Sahip olduğunuz estetik anlayış iş ortamındaki ilişkilerinize de yansır.

9. Pozitif etkileşim

Söz konusu bir rekabet ortamı da olsa saygıyı elden bırakmamak gerekiyor. Bu işbirliği içinde pozitif değerler üretebilmenizi de sağlar.

10. Profesyonel ben

Herkesin özel yaşamı çerçevesinde bir tarzı vardır. Ancak profesyonel ortamın getirdiklerini anlamalı ve özel yaşamınızla uyumlu hale getirmelisiniz. İş ortamı herkesin bireysel anlayışlarına göre şekillenemeyeceği için ortak bir farkındalık yaratmanız gerekir.

Profesyonel zekanızı ölçün

Sahip olduğunuz ya da çalışanınızda gördüğünüz özellikleri aşağıdaki test ile belirleyebilirsiniz. Tek yapmanız gereken şıklardan size en uygununu işaretleyip puanınızı hesaplamak.



ÖZYÖNETİM (Zayıf Orta İyi Çok iyi yanlarına yazılacak)

* Etkili planlanma ve organizasyon, zamanı iyi yönetmek.

* Veriye dayalı ve sistematik düşünmek; öngörüsü kuvvetli olmak.

* Mantık - duygu dengesini iyi kurmak.

* İstenmeyen davranışları kontrol edebilmek, disiplinli olmak.



BEYİNSEL ESNEKLİK

* Bilgiyi doğru şekilde algılamak, yorumlamak ve amaca uygun kullanabilmek.

* Yeni beceri edinebilmek; eski davranış kalıpları üzerine yenilerini geliştirebilmek.

* Yeni yöntemleri ve teknolojiyi öğrenmeye, yeni insanlarla çalışmaya yatkınlık.

* Gereğinde esnek davranmak; değişen koşullara uyum sağlamak.


ZİHİNSEL DURUM

* Dikkat ve enerjiyi yoğunlaştırabilmek; zihni dağınık olmamak.

* Etkili performans için gerekli enerji düzeyini sağlamak.

* Zihin ve beden olarak üst düzey işlevselliği sürdürebilmek.

* Strese karşı dayanıklı olmak.



MOTİVASYON

* İç dünyası açısından anlamlı profesyonel hedefleri olmak.

* İşini isteyerek ve zevk alarak yapmak.

* Esas amacı için gereğinde daha az önemli isteklerden vazgeçebilmek.

* Mesleki ilgi ve gelişme isteği yüksek, çalışkan olmak.



ZİHİNSELLEŞTİRME

* Kendisinin ve başkalarının istek, duygu ve düşünce gibi zihinsel süreçlerini anlayabilmek.

* Başkalarının zihinsel süreçlerinin nelerden etkilendiğini bilmek ve davranışlarını öngörebilmek.

* Profesyonel yaşamda farklı kişilik yapısı ve çalışma tarzlarını anlayabilmek.

* Karşısındakinin davranışlarından gerçek amacına ilişkin çıkarsama yapabilmek.


FARKINDALIK

* Profesyonel olarak nasıl algılandığının farkında olmak; performansını doğru değerlendirmek.

* Özeleştiri yapabilmek; geribildirimden yararlanmayı bilmek.

* Profesyonel çevrenin gerçeklerinin ve dinamiklerinin farkında olmak.

* Kendi duygu ve düşüncelerine daha üst düzeyden bakabilmek.


İNİSİYATİF

* Kendi başına karar verebilmek ve harekete geçebilmek .

* Gelecek, aksiyon ve sonuç odaklı olmak; başladığı işi sonuna kadar götürmek.

* Sorumluluk alabilmek; karar ve davranışlarının sonuçlarını kabullenebilmek.

* Gereğinde risk alabilmek; hata yapmaktan korkmamak .


YARATICI BEYİN

* Farklı düşünebilmek; değişik bakış açıları geliştirmekten kaçınmamak.

* Profesyonel ilişkilerde, insanları yönetirken yaratıcılığı kullanabilmek.

* Geleceğe yönelik düş kurabilmek; özgün fikirler üretebilmek.

* Estetik ve mizah yetilerini profesyonel yaşama yansıtmak.


POZİTİF ETKİLEŞİM

* Başkalarıyla işbirliği yapabilmek; birlikte pozitif değer üretebilmek .

* Başkalarıyla karşılıklı kazanım ilkesiyle etkileşim.

* Profesyonel ilişkilerde, işbirliğinde ve rekabette saygılı ve diplomatik davranmak.

* En iyi performans gösterdiği çevre koşullarını oluşturabilmek.


PROFESYONEL BEN

* İşinin gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olmak.

* Duruma veya kişiye uygun tutum ve davranışları gösterebilmek.

* Kendisinden ve başkalarından gerçekçi profesyonel beklentiler içinde olmak.

* Profesyonel imajına çok yönlü özen göstermek.


PUANLAMA :

zayıf: 0

orta: 1

iyi: 2

çok iyi: 3



BÖLÜM PUANI :

0-1: geliştirilmesi gerek

2-5: orta

6-9: iyi

10-12:çok iyi



TOPLAM :

0-19: geliştirilmesi gerek

20-39: orta

40-59: orta+

60-79 iyi

80-99: iyi+

100-120: çok iyi


Puanlama Tablosu
1. Özyönetim..................
2. Beyinsel Esneklik .......
3. Zihinsel Durum...........
4. Motivasyon................
5. Zihinselleştirme...........
6. Farkındalık.................
7. İnisiyatif.....................
8. Yaratıcı Beyin............
9. Pozitif Etkileşim..........
10. Profesyonel Ben........
TOPLAM:


Yeni Aktüel- Burcu Arman

İlave etmek istedim. Çok faydalı bilgiler içermekte. Codex'e ayrıca teşekkür ederim.

 
Üst