19 - 24 Ay Bebeğinizin Gelişim Rehberi

  • Konbuyu başlatan Codex
  • Başlangıç tarihi

Konu hakkında bilgilendirme

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde 0 - 6 Yaş Grubu ve Eğitimi kategorisinde Codex tarafından oluşturulan 19 - 24 Ay Bebeğinizin Gelişim Rehberi başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 10,419 kez görüntülenmiş, 1 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı 0 - 6 Yaş Grubu ve Eğitimi
Konu Başlığı 19 - 24 Ay Bebeğinizin Gelişim Rehberi
Konbuyu başlatan Codex
Başlangıç tarihi
Cevaplar
Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan Codex
Codex

Codex

Özgür Şahin
Site Kurucusu
14 May 2006
En iyi cevaplar
0
48
Çanakkale
www.kendinigelistir.com

Onsekiz ayını tamamlayan masum küçüğünüz artık düşüp kalkmadan yürümeyi başarıyor olmalı. Ama unutmayın, daha çok değişecek ve öğreneceği çok şey var! Çocuğunuzun önemli gelişmeler göstereceği 19-24 ay arasındaki süreçte ay ay gelişim aşamalarını, sizi nelerin beklediğini ve nasıl bir yol izlemeniz gerektiğini dosyamızda bulacaksınız.

Bebeğiniz ilk yılını doldurduğunda ele avuca sığmaz olacak. Yürümeyi tam anlamıyla gerçekleştirebilmek için "hırs" yaptığını, düşüp bir yerlerini incitmesine rağmen kalkıp tekrar yürümesinden anlayabilirsiniz. En sonunda bu işi yüzde 100 kavradı mı, kendisini her şeyin hakimi olarak görmeye başlayacaktır. Çekmeceleri istediği gibi karıştıracak ve sizin istediğiniz bir şeyi yapmamak için direnecektir. Bu ona hiç bitmeyecek bir egemenlik gibi gelir. Her geçen gün biraz daha büyüdüğüne şahit olduğunuz bebeğiniz, ikinci yılının ortalarından itibaren de farklı gelişimler gösterecek. Bundan önceki iki ay boyunca 0-1 yaş ile 13-18 ay bebeklerin gelişim dönemini incelediğimiz dosyamıza, bu ay kaldığımız yerden devam ediyoruz. Geçmiş aylarda olduğu gibi bu ay da Alman Hastanesinden Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Alper Soysal, 19-24 ay arasındaki bebeklerin ay ay gelişim aşamalarını anlattı ve aynı zamanda anne-babaların bu aylarda bebeklerinin gelişimine nasıl katkıda bunabilecekleriyle ilgili önerilerde bulundu.    

19.ay
Fiziksel gelişim

Bu ayda bebeğiniz kendi hareket yeteneğini test etmeye devam edecektir. Geriye ve yana yürümekten, merdiven inip çıkmaktan keyif alır. Yoruluncaya kadar koşmak ister. Koşarken düşebileceğini unutmayın ve etrafının güvenli olduğunu kontrol edin, ancak tüm evi bu konuda güvenli hale getirmek zordur, özellikle ortadaki sehpaları ve çarpabileceği eşyaları kaldırabiliyorsanız kaldırın. Unutmayın, çocuğunuzun mesafe duyusu yoktur ve her istediği zaman kendini trenleyemeyebilir.

Çocuğunuzla müzik eşliğinde asker yürüyüşü yapabilirsiniz, bacağını en yukarı kaldırması gerektiğini gösterebilirsiniz. Bir kovayı bir eliyle tutup, diğer eliyle bloklar gibi küçük eşyaları içine atabilir, sonra hepsini boşaltır. Üstüste birçok bloğu parmaklarıyla güzelce yerleştirerek koyabilir ve sonra onları vurup devirmekten büyük keyif alır. Bu yaşta toplar, yap-bozlar, arabalar, küçük hayvanlar ve müzik aletleri gibi oyuncaklara ilgisi artar. Oyuncakları ve av aletlerini iter ve çeker.
Sosyal ve duygusal gelişim

Sizi gözleyerek yaptıklarınızı taklit etme yeteneği daha da gelişir. Arabayı yıkarken, bulaşık ve çamaşır makinesini doldurur ve boşaltırken size yardım etmek için ısrar edebilir. Ağırlığından fazla işleri kendisi yapmak istemeye hala eğilimlidir. Oyunla iş arasındaki farkı göremezler, bu nedenle istediği zaman size yardım etmesi için cesaretlendirin.

Kirli kıyafetleri çamaşır makinesine birlikte atın, deterjanı birlikte koyun. Arabayı yıkarken ona da bir bez verin, hatta hortumu tutmasına izin verin. Kirli kaşıkların bulaşık makinesine nasıl yerleştirildiğini gösterin, boşaltırken kendi plastik tabak ve bardaklarını aşağıdaki raflara yerleştirmesine izin verin.

Her ne kadar sürekli ortalarda şirinlikler ve gösteriler yapma isteği bir parça azalmış olsa da etrafında onu izleyen birileri olmasından hala hoşlanır. Büyüklerinin gözlemi altında olmayı ister. Bir şeyi yapmasını istemediğinizi sert bir tonda ona söylerseniz, ağlayabilir ve size sarılabilir, sakinleştirmenize ihtiyacı vardır.

Eğer ailenizi genişletmeyi düşünüyorsanız, muhtemelen çocuğunuzun nasıl etkileneceğinden endişelisinizdir. Çocuğunuz, en azından kısa bir süreliğine, bu olaydan mutlaka etkilenecektir. Doğuma uzak bir süre varken bu konuda konuşmayın, çünkü bu aylarda bir günle bir ay arasındaki farkı anlayamaz. Ancak yine de hazırlanmak için bir zamana ihtiyacınız var. Bebek yatağı, bebek arabası, araba koltuğu gibi bebek eşyalarının resimleri olduğu bir kitabı çocuğunuzla birlikte okuyun ve bebeğin bunlara ihtiyacı olduğunu anlatın. Yeni bebeğin kıyafetlerini birlikte yıkayın, katlayın ve dolaba yerleştirin. Ona bir oyuncak bebek alın, bebeği nasıl seveceğini öğrenmek için pratik yapsın. Bebeğe söylemesi için şarkı ve ninniler öğretin, önce oyuncak bebeğine, doğduktan sonra da kardeşine söylesin.
Dil ve anlama gelişimi

Eylem kelimelerini kullanmaya başlayabilir; gel, git ve at gibi...

Hikayeler okurken, bazen durduğunuzda boşlukları tamamlayacaktır. Bunu denemek için birçok kez okuduğunuz bir hikayeyi okurken bazı can alıcı kelimeleri söylemeden durun ve bekleyin, o tamamladığında bundan keyif alacaktır.

Resimli kitaplara bakın ve sırayla gördüğünüz resimlerin isimlerini söyleyin. Resimdekilerin neler yaptığını, nasıl sesler çıkardığını ve neler hissettiğini açıklayın. Örneğin: "Bu bir at, at büyük bir hayvandır, hızlı koşar." veya "Bu bir itfaiye kamyonu, kırmızı renkli.". Daha sonra "Kırmızı kamyon nerede?", "Beyaz at hangisi?" diyerek göstermesini bekleyin.

Çocuklar dokunarak, tutarak, eşyaları bir yerden bir yere taşıyarak öğrenirler. Ağır objeleri itmeyi ve çekmeyi denerler, küçük objelerin parmaklarının arasından geçişini seyrederler. Benzer şekilleri eşleştirmeyi denemekten çoğu çocuk bu ayda hoşlanacaktır. Ayrıca farklı şekillerde delikleri olan kutuya uygun şekilli parçaları atmak, yaşına uygun bir oyundur.

Son aylarda, nihayet, oyuncaklarla oynamaya başladığını görebilirsiniz. Bu ayda 20-30 dakika en sevdiği oyunu veya oyuncağı oynayabilir, ancak yine de sizin yanında olmanızı isteyecektir.

Etrafı keşfetme eğilimi başlayacağından güvenli oyuncakları seçmelisiniz. Karton kitaplar, müzik aletleri, blok ve kutular, yığılabilen, deste yapılabilen oyuncaklar, kordonsuz oyuncak telefonlar, itilip çekilebilen oyuncaklar bu yaş için en gözde oyuncaklardır. Oyuncakların küçük parçalar halinde olmadığına ve boğazına kaçmayacağına emin olun, ortalıkta küçük parçalar bırakmayın, parmaklarını yaralayabilecek keskin parçaları ortadan kaldırın.

20.ay
Fiziksel gelişim

Sağdan sola ve yukarıdan aşağı çizgiler ve hatta yuvarlak çizerek sizi şaşırtabilir. Boya kalemleriyle çizim yapması, yakalama ve tutma hareketi haricinde, baş ile gözler arasındaki iletişimi artırır ve hayal dünyasını genişletir.

Çocuğunuzun önüne büyük bir kağıt koyun ve eline pastel boya kalemi verin. Eğer masa başında oturup çizim yapmakla ilgilenmiyorsa dışarıda yürüyüşler yapın ve panoya kağıtlar yapıştırın. Vücudunun tüm parçalarını tanıyabilir. Bebekken elleri ve ayakları ile sürekli oynadığını hatırlayın. Bu aylarda ise belki ge-nital bölgesiyle ilgilenebilir. Özel bölgelerine elini götürdüğünü yakalarsanız, panik olmayın. Bu yaşlar için normal bir davranıştır. Bu yaşlar için en iyi yaklaşım, belki de görmezden gelmektir.

Toplum içinde veya başka insanlar yanındayken yaparsa, ilgisini başka yöne çekmeye ve bazı şeylerin sadece evde yapılabileceğini açıklamaya çalışın. Duş yapmak ve tuvalete gitmek gibi olayların da yalnız yapıldığını örnekleyerek açıklayabilirsiniz.

Yemek zamanları alışkın olduğunuzdan daha zorlu hale gelebilir. Çocuğunuz ağzına koyduğu her lokmanın tadına, görüntüsüne, rengine dikkat eder. Yeni besinler, yeni yiyecekler önermeye devam edin, ama tadına bakması için zorlamayın. Sizin yediğiniz yemeklere merakı daha fazla olacaktır ve tadına bakmak isteyecektir.

Çocuğunuz muhtemelen oldukça iyi bir şekilde çiğneyebilir, ancak nefes borusuna kaçmaması için hala et, tavuk, balık ve sebzeleri bir ısırık boyutunda vermeniz iyi olacaktır. Çatal ve kaşık kullanabilir, ancak her zaman kullanmak istememesi normaldir.
Sosyal ve duygusal gelişim

Şimdiye kadar uyumlu olması nedeniyle "2 yaş sendromu"na hazırlıksız yakalanabilirsiniz.

Sizin ayakkabılarınızı denemeyi seviyor mu? Paltonuzu, ceketinizi, şapkanızı, gözlüklerinizi giymeye kalkışıyor mu? Ayakkabınızı giyer, size gösterir ki daha büyüdüğünün farkındadır ve sizin gibi olmak istiyordur. Ayıcıkları veya bebekleriyle yaşıyor gibi oyun oynayabilir. Onlara yemek yedirerek ve battaniyenin altına koyup ninni söyleyerek anne rolü oynayabilir. Bunun gibi tiyatro oyunlarından hoşlanmaya başlaması bir başkasının duygularını anlaması ve paylaşmayı öğrenmesi için de önemlidir.

Çoğu 20 aylık çocuk sıcakkanlıdır. Sevdiklerinden ayrılacağı zaman sizin kucağınıza gelmek isteyebilir. Ev işlerinde size yardım etmeye devam eder, çamaşır makinesini doldurur, alışveriş poşetlerini çözer ve boşaltır, mutfağa yerleştirir. Bunları sizin yardımınız olmadan yapmak ister.
Dil ve anlama gelişimi

İki kelimeyi yan yana kullanabilir, bu onun dil gelişimi için büyük bir basamaktır. Geldi, düştü gibi fiili anlatan kelimeleri de söyleyebilir. 18 ile 21 aylar arasında duyduğu kelimeleri taklit etmek için daha isteklidir. 20 aylık çocuk, 12-15 kelime söyleyebilir.
Onunla sürekli konuşarak ve birlikte gördüğünüz şeyleri ona anlatarak konuşmasını cesaretlendirmeye devam edin.

Siren sesini, köpek havlamasını ve kuşların ötüşünü dinlemekten hoşlanacaktır. Duyduğunuz her sesi tekrarlayarak ona taklit edin. Çocuğunuz için sesleri taklit etmek, kelimeleri tekrarlamaktan daha kolaydır. Siz konuşurken telefonla konuşmak isterse karşınızdaki kişiyle konuşmasına izin verin.

Ne yapıyorsanız yapın, sizin yanınızda olmak isteyecektir. Diş fırçalarken, evi süpürürken, yatakları toplarken, yemek pişirirken yanınızda olması en büyük tecrübedir. Size yardım etmek istiyorsa yapabileceği şeyleri yapmasını isteyin. Yemek sofrasını hazırlarken her tabağın yanına bir kaşık yerleştirmesini veya kendi plastik tabak ve bardağını masaya koymasını isteyin. Eşyaların nasıl çalıştığını merak eder. Oyuncaklarını sökebilir ve geri birleştirmeye çalışır. Eşyaları saklama oyunları, basit yap-bozlar ve şekil geçirme kutusu hala en sevdiği oyunlardır.
21 .ay
Fiziksel gelişim

Daha çok ilgisini çeken durumları ve yeni edindiği becerileri gözleyin. Yuvarlak bir şeyin üstünde dengesini sağlaması ve kaldırım kenarında yürümesi heyecanlı bir deneyimdir. Her şeyin üzerine tırmanarak kendisini daha uzun hissetmek ister. Ancak kendisine zarar vermemesi için güvenli yerlerde tırmanmasını sağlayın, çünkü bu davranışları, fiziksel gelişimini artırması ve enerjisini boşaltması için iyi bir yoldur.

Artık bütün hareketleri bağımsızdır ve sizin yardımınızı genellikle istemez. Kuvvetli ve atik bir şekilde sandalyelere çıkar, yatağından aşağı tırmanır (en azından dener), büyük oyuncak kutularını sürüklediğini görürsünüz. Eğer bir kez fırçalıyorsanız gece yatmadan önce mutlaka fırçalayın. Her dişini yeterli özende firçalayıncaya kadar geçecek yıllar süresince sizin desteğinize ihtiyacı var, önce kendi fırçalasın, ardından izin verirse siz de devam edin.
Sosyal ve duygusal gelişim

Alıştığınıza göre biraz daha sakin olduğunu görebilirsiniz. Büyükanne veya büyükbabayla oturmak, onlardan bir masal veya kendisiyle ilgili bir hikaye anlatmasını isteyebilir. Bazen ilginin kendisinde olmasını ister bazen de sıkılır, yalnız oynamak isteyebilir. Bazı görevleri iyice öğrenmek için daha fazla istek duyar, sizin ihtiyacınız olmasa bile... 21 aydan sonra çoğu çocuk, kendi ismini söyleyebilir.

Eğer hala yanından birkaç dakika bile ayrıldığınızda sinirleniyorsa, kısa süre sonra yanına döneceğinizi anlatın. Diğer odada olduğunuzu ve 5 dakika içinde döneceğinizi söyleyin. Geri döneceğinizi bir kez kabullenirse, daha uzun zamanda ayrı kalmaya başlayacaktır.

Eğer sürekli ona destek ve sevginizi verirseniz, ihtiyacı olan güvenini kazanacaktır. Her zaman kendisinin denemesine cesaretlendirin, ancak başarısız olduğunda hemen arkasından tekrar denemesini sağlamayın.

Başkasına ait bir şeyi veya oyuncağı istendiğinde artık elinden bırakacaktır. Artık kendisinin evrende tek olmadığını ve her şeyin kendisine ait olmadığını kavramaya başlayacaktır. Fotoğraflardan yakınlarının ve arkadaşlarının yüzlerini tanıyabilir ve isimlerini hatırlayabilir. Yeni çekilen fotoğrafını diğerlerinden ayırabilir. Hala "Hayır!" mı diyor? Evet veya hayırla cevaplanacak sorular yerine soru olmayacak şekilde konuşmanız daha iyi olacaktır. Örneğin, "Öğle yemeği için hazır mısın?" yerine, "İşte sütün veya peynirli makarnan." şeklinde konuşun.
Dil ve anlama gelişimi

Kendi vücudunun parçalarının isimlerini bilir ve nerede olduklarını işaret ederken aynı zamanda bebeği veya oyuncak ayısını da kendisininkiyle karşılaştırarak aynılarını gösterir. Bir kağıda daire çizer ve dik çizgiyi daha iyi çizecektir. Aşağıya eğilebilir ve küçük objeleri alabilir. Birkaç dakika sizinle birlikte oturarak bir kitaba bakmaya tahammül gösterebilir. Bir hikaye okurken resimlerdeki küçük detayları bulmasını isteyin, küçük fare veya kırmızı balon gibi. Günlük kullandığımız objeleri veya insan vücudunu gösteren kitaplar iyi seçim olacaktır. İki veya üç parçalı yap-bozu sizinle birlikte birleştirebilir. Bebek diliyle konuşmayan, sık ve düzgün bir şekilde konuşan ailelerin çocukları, güzel konuşmak ve geniş sözcük dağarcığına sahip olmaları için daha şanslıdırlar. Eğlenceli şarkılar ve parmak oyunları da dil ve düşünce gelişimini artırabilir.
22.ay
Fiziksel gelişim

Oyun oynarken tüm parmaklarını kullanarak bloklardan kuleler yapacak, ayakkabı bağını deliklerden geçirebilecektir. Şekil verilebilen oyuncaklarla oynamaktan hoşlanır. Oyun hamuruyla zaman geçirmek hem eğlencelidir, hem de el becerilerinin artmasını sağlar.

Odasının bir köşesini sanat köşesi haline getirin. Burada oyun hamurları, kalemler, pastel kalemler, boyalar, kartonlar ve el işi kağıtları her zaman ulaşabileceği şekilde hazır bulunsun. Düşmeden büyük bir topa vurabilir. Koşarken köşeleri dönmekte zorlanabilir.
Sosyal ve duygusal gelişim

Bu ayda patron gibi davranmasını bekleyebilirsiniz. Yeteneklerinin, çevresindeki insanları nasıl etkilediğini test eder. Örneğin en sevdiği şarkıyı söylemeye başladığınızda "Dur!" diye bağıra-bilir. Aslında durmanızı istemiyordur, nasıl tepki vereceğinizi görmek ister. Eğer oyuncağı ile oynarken sizden yardım istiyorsa, büyük bir gelişim sıçrayışına tanıklık ediyorsunuz demektir. Yapamadığı zaman fırlatmak yerine, artık sorunu çözmek için sizden yardım istiyordur. "Bak!", diğer bir sık kullandığı komuttur, sizin onayınıza ve beğenmenize ihtiyacı olduğunu gösterir. Karalamalarını veya blok kulelerini alkışlamanızı isteyebilir. Bu becerileri için övülmesi, yeni beceriler denemesi için kendine güvenini artıracaktır.

Patronvari emredici tavırlarını "Lütfen!" ve "Teşekkür ederim!" demesini öğretmek için bir basamak olarak kullanın. Örneğin, yardım istediğinde "Lütfen" demesini öğretin. "Dur!" diyorsa neden bunu söylediğini açıklamasını isteyin. Sözcükleri yetersiz olmasına rağmen kendine göre bir açıklama yaparsa şaşırabilirsiniz.

Sizi ve daha birkaç kişiyi sevgisini göstererek sevindirebilir. Size sarılır ve öper, genellikle siz çağırdığınız zaman gelir. Bunun ne anlama geldiğini tam olarak bilmese de, yaptığı zaman sizi mutlu ettiğinin farkındadır. Kendisi için sevimsiz bazı işleri yaparak, kitaplarını ve oyuncaklarını toplamak gibi, size yardım etmek bile isteyebilir.

Bazı çocuklar bu yaş civarında ilgisi/ bir döneme girerler. Özellikle sevgi ve uyum göstermiyorsa sabırlı olun, bunun geçici bir dönem olduğunu düşünün. Sizin duygularınızdan etkilenebilir, ancak size anlatamaz. Nasıl hissettiğiyle ilgili ona sorular sormayı deneyin. Örneğin; "Anneye bir şey için mi kızgınsın?", "Geç geldiğim için mi üzgünsün?" gibi...
Dil ve anlama gelişimi

22 aylık çocuğun kelime kapasitesi yaklaşık 20 kelimedir. Çoğu 20 aylık çocuk iki kelimeyi yan yana getirebilir. Konuşmanızdaki tonlamaları taklit etmeye başlayabilir. Vücudunun 5 ya da daha fazla parçasını sorduğunuzda gösterebilir. Söylediğiniz ninnileri sizinle birlikte söylemekten hoşlanacaktır.

Bu dönemde konuşma gelişimi için dinleme yeteneği çok önemlidir. Ona çocuk kitapları okuyarak, dinlemeye özendirebilirsiniz. Birlikte şarkı söylemek isteyecektir, unuttuğu kelimeler için sizi dinleyecektir.

Çoğu çocuk kitaplara bakmaktan hoşlanır, en sevdiği kitabı kendi kendine okuyormuş gibi yapabilir. Dikkat süresi hala kısa olduğu için, hikayeyi bitirmek için acele ederek hızlı okumayın, yavaş yavaş okuyun, resimleri incelemesine fırsat verin, sıkıldığı zaman durun. Bu aylarda hikayenin sonunu getirmek ten çok, okuyarak vakit geçirmek çok önemlidir. Bir isteğini gerçekleştirmek için çok özel fikirler üretmeye başlar.

... devamı altta.
 
Codex

Codex

Özgür Şahin
Site Kurucusu
14 May 2006
En iyi cevaplar
0
48
Çanakkale
www.kendinigelistir.com
23.ay
Fiziksel gelişim

2. yaş gününe yaklaşırken, muhtemelen kıyafetlerini kendisi çıkartabilir, bazılarını tekrar giyebilir. Bol tişörtler, montlar, fermuarlı pijamalar en kolay giyebildiği ve çıkartabildiği giysileridir. Kıyafetlere ve giyinmeye olan ilgisi, bu işin uzamasına ve oyun haline gelmesine neden olabilir. Bu ayda rahatlıkla dizlerini kırarak çömelebilir ve yerden bir şey alabilir. Ancak uzun süre çömelir pozisyonda kalamaz. Ayak parmaklarının ucunda yürümeyi deneyebilir ve iki ayağı yerden kesilecek şekilde zıplayabilir. Merdivenlerden kendi başına ve yardımınız olmadan inmeyi ve çıkmayı denemek isteyeceğinden dikkatli olun.

Altı veya daha fazla blok ile kule yapabilir, bir ipe tahta boncukları geçirebilir. Parmak ve elleriyle yapabileceği görevler verin, bir kaba kum veya kuş yemi doldursun ve aşağı fırlatsın, çiçekleri sulasın, oyun hamuru veya mutfak hamurlarını ezsin. Yemek pişirirken size yardım etsin. Oyun hamurları ve boyalarla sanat çalışmaları yapmasına izin verin, boyarken ve çizim yaparken sizi izlesin ve ardından sizin gibi yapmaya gayret etsin.
Sosyal ve duygusal gelişim

Diğer çocuklarla oynamaya ilgi göstermeye başlayabilir ve özellikle diğer çocukların ne yaptığını gözleyip aynısını taklit eder. Kendinden büyük bir kardeşi varsa gün boyu onun peşinden dolaşır. Büyük kardeşlerinden gördüğü gibi küçük basket topunu yere atıp tutmaya çalışabilir, büyük çocuklarla güreşebilir, oyunlara dahil olabilir. Kardeşinin sevgisini kazanmak için gofretini veya diğer eşyalarını paylaşmayı önerebilir. Yüz mimikleri yaparak sizi ve kardeşini eğlendirmek ister.

Eğer yeni bir bebek bekliyorsanız, doğumdan 3-4 ay önce bu konuda çocuğunuzla konuşmaya başlamalısınız. Çünkü karnınız büyümeye başlayınca, zaten onun canını sıkacak büyük problemin çok uzakta olmadığını anlayacaktır.

Kaçınılmaz "benim" iddialarını azaltmak için, hepsini olmasa bile, en azından birkaç parça oyuncağını çift almayı düşünün. Özellikle araba ve kamyonlar gibi sevdiği oyuncakları benzer olursa, kardeşiyle veya arkadaşıyla birlikte kapışmadan oynayabilmeleri daha büyük olasılıktır.

Genellikle iyi dinlenmiş ve keyifli olduğu zamanlarda oyun oynamayı tercih edin, oyun sürelerini kısa tutun, 30 ile 60 dakika bu yaşta uygundur.

Duygularını ifade edebilecek kelimeler bulmaya başlayabilir. İyiyi ve kötüyü, duygularını anlatan kelimeleri öğreterek çocuğunuzun duygusal zekasının gelişmesine yardım edebilirsiniz. Ona karşı empati uygulayarak, '"Parktan şimdi eve döndüğümüz için üzgün olduğunu anlıyorum." veya ", "Kardeşin kamyonunu seninle paylaşmadığı için kızdın." gibi cümleler sarf edin.

Kendi ismini söylemeye veya "ben" kelimesini kullanmaya başladı mı? Eğer başladıysa, bu sizden farklı bir kişi olduğunu tam olarak anladığını gösterir. Bazı becerileri yaptığı zaman övmeniz ve alkışlamanız, kendine güveninin oluşmasında yardım edecektir.
Dil ve anlama gelişimi

23 aylık çocuğunuz iki basamaklı isteklerinizi muhtemelen yerine getirebilir. Örneğin; "Buraya gel ve otur ki ayakkabılarını giydirebileyim." gibi... En az 20 kelimeyi anlaşılır bir şekilde söyleyebilir. Kısa cümleler kurabilir. Basit sorulara cevap verebilir, örneğin "Adın ne?", "Kedi nasıl ses çıkarır?". Acıktığını ve susadığını anlatmak için kelime kullanabilir. Karşıt kelimeleri anlayabilir. Resimli bir kitaba bakarken küçük köpek, büyük köpek, küçük araba ve büyük arabayı sorduğunuzda gösterir.

Kitap okumak, konuşma yeteneğini artıracak en iyi yoldur. Çeşitli nesnelerin olduğu kitapları seçin. Kitap okurken bazen durun ve "Köpek ne yapıyor?", "Çocuk nerede?" gibi sorular sorun. Objeleri işaret edin ve bildiklerinin isimlerini söylemesi için fırsat verin.

Oyuncağını arabada unuttuğunu, saatler sonra bile hatırlayabilir. Kitaplarda gördüğü bazı hayvan ve eşyaları günlük yaşantısında gördüğünde tanıyabilir. Delikli şekil geçirilen oyuncağının çoğunu doğru delikten geçirebilir. Oyuncak lastik muzu yiyormuş gibi yapabilir ve maymunun muzu nasıl yediğini gösterebilir.

Planlanmamış oyunlar yaratmasına fırsat verin. Bloklarla değişik kuleler ve trenler yapsın, yap-bozunu kendisi tamamlasın. Oyuncak telefon, market arabası, ev aletleri, yemek ve çay setleri verin, çevresinde büyüklerin yaptığı akti-viteleri oyun olarak taklit etsin.
24. ay
Fiziksel gelişim

24. ayda çocuğunuzun birkaç ay önce paytak paytak yürüyen çocuk olduğuna inanmak zordur. İşte çocuğunuz 2 yaşında, doğum gününü kutluyorsunuz ve onun için sağlıklı ve mutlu bir ortam yarattığınız için sizi tebrik ederiz. Artık çocuğunuz koşabilir, ayak parmakları üzerinde yürüyebilir, yürürken önündeki engellerden kaçınabilir, kolayca ve hızlıca oturup kalkabilir, geri geri ve yana doğru yürüyebilir. Ayak üç tekerlekli bisikletin pedallarını çevirebilecek ayakları arasındaki uyumu sağlayabilir, ağzı geniş bir kutunun içine top atabilir. Tek ayak üzerinde durmak ve sıçramak için hala büyük gayret içindedir. Seksek oyunu oynayabilirsiniz. Çoğu çocuk şimdi tuvalet eğitimine başlamak için hazırdır. Pantolonunu indirip, giymek için kaldırabiliyorsa, iki-üç saat bezi kuru kalabiliyorsa, oyun oynarken çişini veya kakasını birkaç dakika için tutabiliyorsa, tuvaleti geldiğinde bir köşeye gidiyor veya arkasını dönüyor ve yalnız kalmak istiyorsa, bezi kirlendiğinde rahatsız oluyor ve hemen haber veriyorsa, basit komutlarınızı yerine getiriyorsa, büyüklerin tuvalette ne yaptığına ilgi gösteriyorsa, sizinki de tuvalet eğitimi için hazır olabilir. Bir oturak alıp, tuvalete koyun. Günde bir veya iki kez oturmasını teşvik edin. Başlangıç olarak isterse beziyle veya kıyafetleriyle de oturabilir.

Bir ay öncesine kadar bile kitap sayfalarını çevirmekte zorlanırken, şimdi bunu kolayca yapabilir. Kavanoz ve şişelerin kapaklarını döndürerek açabilecek kuvveti ve mahareti vardır.

Bu nedenle ilaçların ve temizlik maddelerinin mutlaka ulaşamayacağı üst dolaplara kaldırılması çok önemlidir. Radyonun düğmesini açmak ve kapatmaktan çok keyif alır. Sağ veya sol el tercihi belirgin olabilir. Diğer elini kullanmaya zorlamak yanlış bir yaklaşımdır.

İkinci yaş gününde çocukların erişmesi gereken fiziksel gelişim basamak taşları şunlardır:

� Tek başına yürür,
� Arkasından oyuncakları çekiştirir ve sürükler,
� Yürürken büyük oyuncaklarını taşır,
� Ayak parmak uçlarında durur,
� Topa vurur,
� Kanepeye tırmanır ve geri iner,
� Elinizden veya kenardan tutarak merdiven iner ve çıkar,
� Kalemle çizgiler çizer, karalar,
� Kutuları çevirerek içindekileri boşaltır,
� Dört veya daha fazla blokla kule yapar.
Sosyal ve duygusal gelişim

2 yaşında, kendi oyun alanını akranlarıyla paylaşmaya başlayabilir. Ancak oyuncaklarını paylaşmasını henüz beklemeyin. Bazı 2 yaş çocukları kısa süre için de olsa birlikte oynayabilir, ancak tipik olarak karşılıklı değil, yan yana oynarlar. Diğer çocuğun ne oynadığını seyreder ve onu taklit eder. Ne istediğini açık olarak söyler; fakat bazen diğerlerinin istediklerini elinde bırakmaya başlayabilir.

Bir sonraki yıla kadar paylaşmak muhtemelen zor olacaktır. "Sıra bende, sıra sende" oyunu oynayarak paylaşma fikrini işleyebilirsiniz. Bir kek yapın ve "Sıra bende" deyin ve bir parça alın, "Sıra sende" deyin ve bir parça ona verin. Veya bir işaret yaptığınızda, zil çalmak gibi, oyuncakla oynama sırasının arkadaşına geleceğini söyleyin. Paylaşmaya isteksizlik 2 yaş çocuğu için normal bir davranıştır, ancak yine de paylaşma fikrini aşılamaya çalışabilirsiniz.

Bazen büyük bir çocuk gibi olgun davranabilir, bazen de bebek gibi sızlanmalar yapabilir. Genellikle günlük rutinleri değişince ilginizi ve kucağınızı isteyebilir, örneğin bir kardeşi doğduysa. Ondan olgun davranması konusundaki beklentilerinizi azaltarak, stresinin azalmasına yardım edebilirsiniz. Odasını toplaması içi ısrar etmek yerine, ona yardım edebilirsiniz.

2 yaş civarında cinsiyet farklılıklarının farkına varırlar. Erkekler babasının yürüyüşünü taklit ederler ve babasının giydiği gibi şapka giymek isterler. Kızlar da annesi gibi dudaklarına ruj sürmek isterler. Kızların bebeklerle, erkeklerin arabalarla oynamasını özendirmek gerekli değildir, her çocuk tüm oyuncaklarla oynayabilir.

İkinci yaş gününde çocukların erişmesi gereken soysal ve duygusal gelişim basamak taşlan şunlardır:

� Erişkin ve büyük çocukların davranışlarını taklit ederler,
� Diğerlerinden farklı bir kişi olduğunun farkındadır,
� Diğer çocuklarla oynamaya heveslidir,
� Bağımsızlığı artar,
� İnatçı davranışlar sergiler,
� Yalnız kalma huzursuzluğu azalır.
Dil ve anlama gelişimi

2 yaş çocuğunuz muhtemelen küçük ama iyi bir konuşmacı olma yolunda ilerler.

Konuşmalar sırasında soru sormaktan ve basit sorulara cevap vermekten hoşlanır. Neden hoşlandığını veya hoşlanmadığını her fırsatta size anlatmaktan zevk alacaktır. Her gün yeni bir kelime öğrenir. Tipik olarak 2 yaş çocuğu ortalama 50 kelime söyleyebilir. Düzenli olarak gördüğü aile üyeleri, ev eşyaları ve hayvanların en azından 10 tanesinin adını söyleyebilir.

Ninniler ve eğlenceli tekerlemeler söylemeye devam edin. Tekrarlamalardan hoşlanır, bazı kelimeleri kendi de tekrar edebilir. Diğer annelerden çocuklarının en sevdiği tekerleme ve şarkıları öğrenmeye çalışın.

2 yaşında "üstünde", "dışında" gibi kavramları anlamaya başlayabilir. Kalemle "V" yapabilir, daire, dikey ve yatay çizgiler çizer. Bazı çocuklar renkleri bilir ve 5 ya da 10'a kadar sayabilir. Her gün kitap okuyun, resimler hakkında konuşun. Onun birtakım aktiviteleri yaparken, albümden çekilmiş resimlerine bakarken o zaman ne yaptığını anlatın, "Burada çimenlerde yuvarlanıyorsun" gibi... Sonra "Bu resimde ne yapıyorsun?" diye sorun. Sevinerek cevap verecektir.

İkinci yaş gününde çocukların erişmesi gereken dil ve zeka gelişim basamak taşları şunlardır:

� Bir objeyi ismiyle gösterir,
� Aile üyelerini, objeleri ve vücut bölümlerinin isimlerini tanır,
� İki-dört kelimeli cümleler kullanır,
� Basit komutları yerine getirir,
� Duyduğu kelimeleri tekrar eder,
� İki veya üç örtünün altına sakladığınız objeleri bulur,
� Şekline - rengine göre objeleri ayırır.

Kaynak: Bebek Dergisi
 
Üst